Získej vědomosti XIX.

Hlas je naše vizitka

Ač se to nezdá, svým hlasem můžeme posluchače našeho projevu ovlivňovat. Stejně tak, jako kriminalisté podle otisků prstů poznají, které osobě patří, posluchač podle našeho hlasu dovede rozlišit, kdo vlastně mluví, aniž by nás musel vidět.

Hlas je v podstatě jakousi naší vizitkou, kterou v podvědomí posluchače zanecháváme svůj pomyslný otisk. Je jen na nás, zda bude příjemci sympatický nebo ne.

Pokud s hlasem budeme umět dobře zacházet, máme šanci u svého publika získat kladné body.


Aby vám bylo všechno dostatečně jasné, nabízíme vám ucelený přehled, podle čeho publikum náš hlas vnímá a posuzuje. Charakteristika jednotlivých kritérií vám nabídne návod, jak si během projevu počínat tak, abyste byli úspěšní.


Přehled kritérií práce s hlasem

  Kritérium   Charakteristika
1. Výška   dá se měnit jen částečně (je vrozená)
podvědomě ovlivňuje důvěryhodnost projevu
čím je nižší, tím je přitažlivější
2. Síla a zvučnost   má odpovídat velikosti prostoru, ve kterém hovoříme
poloha hlasu musí být taková, aby řečníka nenamáhala (netlačila na hlasivky)
3. Barva a odstín   odráží duševní stav řečníka
u každého řečníka je individuální (závisí na anatomii a fyziologických podmínkách)
cvičením se dá zdokonalovat
4. Tempo řeči   stupeň rychlosti řeči
usměrňujeme podle významu toho, co říkáme
při mluvení nikam nespěcháme, aby posluchač měl čas informaci správně pochopit
nemluvíme příliš pomalu, nemáme zájem posluchače nudit a uspat
5. Modulace (obměna) a) dynamická (silová) přitahuje pozornost posluchače sílou hlasu a jejími změnami
    b) melodická přitahuje pozornost posluchače výškou hlasu a jejími změnami
    c) kvantitativní (rychlostní) přitahuje posluchače změnou rychlosti řeči
    d) kvalitativní (barva hlasu) přitahuje posluchače změnou barvy hlasu
    e) frázování přitahuje pozornost posluchače využíváním pauz
věty rozdělujeme do kratších a delších úseků podle významu a obsahu projevu
      Pauzy:
a) fyziologické – dle dechových možností řečníka
b) logické – napomáhají porozumění, odstraňují mnohoznačnost
c) řečnické – klademe důraz na psychologii, podporují dynamiku projevu
d) formulační – slouží k promyšlení projevu (v odborných projevech)

Nauč se a nezapomeň!

  1. Před samotnou přípravou projevu se snažíme zjistit co nejvíce informací o lidech, pro které je projev určen.
  2. Na místo řečnického vystoupení vždy dorazíme včas.
  3. Před svým projevem se pořádně rozdýcháme a rozcvičíme mluvidla.
  4. Při mluvení používáme smíšený typ dýchání.
  5. Hlas se vždy snažíme držet spíše v nižší poloze. Dbáme na to, aby zněl posluchačům příjemně.
  6. Kromě výšky hlasu se při mluvení soustředíme na jeho sílu, barvu, zvučnost a modulaci.