Hlas je naše vizitka
Ač se to nezdá, svým hlasem můžeme posluchače našeho projevu ovlivňovat. Stejně tak, jako kriminalisté podle otisků prstů poznají, které osobě patří, posluchač podle našeho hlasu dovede rozlišit, kdo vlastně mluví, aniž by nás musel vidět.
Hlas je v podstatě jakousi naší vizitkou, kterou v podvědomí posluchače zanecháváme svůj pomyslný otisk. Je jen na nás, zda bude příjemci sympatický nebo ne.
Pokud s hlasem budeme umět dobře zacházet, máme šanci u svého publika získat kladné body.
Aby vám bylo všechno dostatečně jasné, nabízíme vám ucelený přehled, podle čeho publikum náš hlas vnímá a posuzuje. Charakteristika jednotlivých kritérií vám nabídne návod, jak si během projevu počínat tak, abyste byli úspěšní.
Přehled kritérií práce s hlasem
Kritérium | Charakteristika | ||
---|---|---|---|
1. | Výška | dá se měnit jen částečně (je vrozená) podvědomě ovlivňuje důvěryhodnost projevu čím je nižší, tím je přitažlivější |
|
2. | Síla a zvučnost | má odpovídat velikosti prostoru, ve kterém hovoříme poloha hlasu musí být taková, aby řečníka nenamáhala (netlačila na hlasivky) |
|
3. | Barva a odstín | odráží duševní stav řečníka u každého řečníka je individuální (závisí na anatomii a fyziologických podmínkách) cvičením se dá zdokonalovat |
|
4. | Tempo řeči | stupeň rychlosti řeči usměrňujeme podle významu toho, co říkáme při mluvení nikam nespěcháme, aby posluchač měl čas informaci správně pochopit nemluvíme příliš pomalu, nemáme zájem posluchače nudit a uspat |
|
5. | Modulace (obměna) | a) dynamická (silová) | přitahuje pozornost posluchače sílou hlasu a jejími změnami |
b) melodická | přitahuje pozornost posluchače výškou hlasu a jejími změnami | ||
c) kvantitativní (rychlostní) | přitahuje posluchače změnou rychlosti řeči | ||
d) kvalitativní (barva hlasu) | přitahuje posluchače změnou barvy hlasu | ||
e) frázování | přitahuje pozornost posluchače využíváním pauz věty rozdělujeme do kratších a delších úseků podle významu a obsahu projevu |
||
Pauzy: a) fyziologické – dle dechových možností řečníka b) logické – napomáhají porozumění, odstraňují mnohoznačnost c) řečnické – klademe důraz na psychologii, podporují dynamiku projevu d) formulační – slouží k promyšlení projevu (v odborných projevech) |
Nauč se a nezapomeň!