Získej vědomosti XVII.


Výprava do vesmíru

Situace:

Ve vesmíru byla objevena zcela nová planeta, která je obydlena velice inteligentními tvory. Naše lidstvo se s nimi již snažilo navázat kontakt a získat jejich moderní technologie, které jsou daleko vyspělejší než u nás, na planetě Zemi.

Kontakt se sice navázat podařilo, ale tato mimozemská civilizace s námi nemá zájem komunikovat a při každé naší návštěvě jejich planety na nás útočí.

Představte si, že právě vy jste členy týmu kosmonautů, kteří mají podniknout další vesmírnou misi na tuto planetu. Nejste vojáci. Nikomu nechcete ublížit a máte zájem o smírné řešení konfliktu.

Na cílové planetě v pořádku přistanete a budete se chtít dostat do vesmírné observatoře, kterou postavili naše týmy již před vámi. Máte však jediný problém. Observatoř je od místa přistání několik kilometrů daleko. Cesta k ní vede dlouhým horským kaňonem, který je zaminován. Dostat se k ní však můžete pouze pěšky. Dostali jste příkaz, že se do observatoře musíte za každou cenu dostat. Je tedy jasné, že během cesty vám půjde o život.


Popis postupu hry:

  1. Ve třídě se rozdělte do dvojic.

  2. Jeden z dvojice bude velitel výpravy, druhý pak člen výpravy, který bude muset kaňonem k observatoři dojít.

  3. Každý z dvojice obdrží pomyslnou vysílačku. Po přistání se však tato vysílačka každému z vás určitým způsobem porouchala. Velitel má vysílačku, do které sice může mluvit (podávat informace), ale už neslyší, co mu člen výpravy do vysílačky zpátky odpovídá. Člen výpravy naopak slyší, co mu velitel říká, ale nemůže do vysílačky mluvit.

  4. Každý z dvojice, tedy velitel i člen výpravy, od vašeho učitele obdrží obálku, ve které jsou různé geometrické tvary. Obsah obou obálek je naprosto stejný.

5. Člen výpravy se v lavici ke svému veliteli otočí zády tak, aby neviděl, co velitel během cvičení dělá.

6. Každý z dvojice nyní vysype obsah obálky na lavici.


7. Velitel z geometrických tvarů bude postupně stavět pomyslnou mapu minového pole, podle které bude člena výpravy navigovat tak, aby se mu během cesty nic nestalo. Navigace musí být naprosto přesná, protože každý špatný krok může pro člena výpravy znamenat vážné zranění nebo ztrátu života. Velitel tedy nesmí nic podcenit a informace předávat naprosto přesně.

8. Velitel bere jeden geometrický útvar za druhým a vytváří z nich pomyslnou mapu cesty. Postavit může buď nějaký konkrétní, nebo zcela abstraktní obraz.

9. Člen výpravy dle popisu velitele dělá přesně totéž. To znamená, že pokud velitel říká, že bere do ruky například největší čtverec a pokládá ho na konkrétní místo, člen výpravy ve stejné chvíli dělá to samé.

10. Na konci hry by měl mít před sebou úplně stejný obrázek velitel i člen výpravy.


11. Pokud se obrázek člena výpravy jakýmkoliv způsobem liší od obrázku velitele, znamená to, že úkol nebyl dobře splněn.


Poznámka:

Při plnění úkolu musí člen výpravy po celou dobu mlčet. Mluví pouze velitel.

Člen výpravy nesmí ani pokyvováním hlavou veliteli naznačovat, že právě popisovaný krok při stavbě obrázku splnil.

Velitel pracuje poctivě a po celou dobu se dívá pouze do svého obrázku. Po celou dobu pracuje svým tempem a nečeká, až člen výpravy požadovaný příkaz splní.


Ukázka