Získej vědomosti XVI.


Základní řečnické rozcvičení máme za sebou. Pokud byste ale chtěli pokračovat, samozřejmě můžete. Jazykolamy a přehled dalších cvičení najdete v této studijní opoře v sekci Procvič si!.

Práce s informací

Nyní je však čas, abychom si vysvětlili, jakým způsobem je třeba informace, které náš řečnický projev obsahuje, předat příjemci tak, aby nám dobře rozuměl a my měli větší šanci dosáhnout svého komunikačního cíle (záměru).

Představte si, že máte babičku, které je 80 let. Přijdete ze školy domů a řeknete jí: „Babi, dnes jsem si zapnul počítač, nainstaloval jsem si Windows, chytl myš, otevřel jsem si knihovnu a soubor se seznamem povinné literatury a zjistil jsem, že se jedná o text, který už nepotřebuju. Soubor jsem si myší označil, a jedním kliknutím ho vyhodil do koše“.

Co se stalo:

Babička si vaše sdělení vyslechla. Ovšem moudrá z toho rozhodně nebyla. Zkuste se nyní vžít do její kůže a zapřemýšlet nad tím, jak vašemu sdělení vlastně rozuměla.

Poznámka: Počítače v době, kdy vaše babička chodila do školy, ještě neexistovaly. Z toho vyplývá, že nemůže rozumět některým slovním obratům a odborným termínům, které jste ve svém verbálním projevu před tím použili.

Jak si vaše sdělení babička asi „přeložila“?

„Můj vnuk je ale šikovný. Na rozdíl ode mě umí pracovat s počítačem. Nevím ale, co je to Windows a kde vzal tu myš? Snad jim ve škole neběhá po třídě? Že vnuk chodí do knihovny a čte knížky, to mu jen schvaluji, ale vyhazovat nepotřebnou literaturu do koše? To se přece nedělá. Vlastně, teď si nejsem jistá, jestli do koše vyhodil mrtvou myš, co jí zmáčkl, nebo tu knihu?“

Kde myslíte, že se stala chyba? Samozřejmě, že na straně toho, kdo informaci předával. Pokud chcete být dobrými řečníky, takovýchto chyb se musíte vyvarovat. Ostatně, pojďte si ověřit, jak jste na tom s uměním předávání informací právě vy. Hra, kterou si teď vyzkoušíte, vaše dovednosti dostatečně prověří.