Při řečnické rozcvičce je třeba věnovat pozornost i posilování a
procvičení ohebnosti jazyka.
Motivace:
Možná si to při mluvení neuvědomujete, ale jazyk je jeden
z nejdůležitějších svalů, který může výrazným způsobem ovlivnit
naši výslovnost. Jeho nesprávná funkce pak pro řečníka může znamenat
hotové peklo. Řada lidí pak špatně vyslovuje napříkladr, ř, l, dnebo při mluvení vydává mlaskavý
zvuk, který uším posluchačů zrovna nelahodí.
V tělocvičně
Zadání: Nyní se budeme soustředit na posílení jazyka,
který je pro správnou výslovnost jeden z nejdůležitějších
svalů vůbec.
Podmínky realizace: běžná třída
Pomůcky: video ukázka, videokamera, obrázek jazyka,
zrcadlo
Popis postupu cvičení:
Představte si, že jste v tělocvičně a v ruce držíte velký těžký
míč.
Jak pracovat s míčem víte dobře, to pro vás není žádná novinka,
ale právě tato hodina tělocviku pro vás bude dosti neobvyklá. Učit vás
totiž budou hned dva lidé – učitel tělocviku a učitel komunikační
výchovy.
Učitel tělocviku vám dá pokyn, abyste udělali předklon a míč, který
právě držíte v ruce, poslali na druhou stranu tělocvičny tak, aby se
koulel po zemi.
Učitel komunikační výchovy vám zadá mnohem nezvyklejší úkol.
Zatímco se míč kutálí po zemi, máte se snažit slovně vyjádřit jeho
rychlost a způsob pohybu.
Nyní se zhluboka nadechnete nosem.
Představíte si, že v ruce opravdu míč držíte a pomyslně ho pustíte
před sebe na zem tak, aby se jakoby kutálel. Zároveň začnete říkat:
ku-tu-lu-lu-lu-lu-lu-lu-lů.
Cvičení opakujeme alespoň 6×.
Vše musíte zvládnout vyslovit na jeden nádech.
Ukázka
Doporučení:
Cvičení můžeme modifikovat změnou velikosti míče. Čím bude
míč menší, tím bude jeho rychlost větší. Jazyk tedy musí při
výslovnosti hlásky „l“ kmitat mnohem
rychleji.
Při výslovnosti slabiky „lu“ dodržujeme
stejná pravidla jako u cvičení nazvané „Vysavač“.
Správnou artikulaci můžeme kontrolovat v zrcadle.
Zazvoň, zvonečku
Velmi podobným způsobem se dá pojmout i další cvičení, které je
opět zaměřené na posílení jazyka. Tentokrát však míč vyměníme za
zvonek. Postup je stejný jako u předchozího úkolu.
Podmínky realizace: obyčejná třída
Pomůcky: video ukázka, obrázek zvonečku, zrcadlo
Popis postupu cvičení:
Představte si, že v ruce držíte zvoneček.
Zvoneček pomyslně rozhoupeme.
Slovně popisujeme pohyb zvonečku slovy:
ci-li-li-li-li-li-link.
Čím rychleji se zvoneček houpá, tím rychleji nám jazyk musí
u vyslovování li-li-li-li kmitat.
Snažíme se soustředit i na správnou výslovnost měkkého
„i“. Zkuste se u jeho vyslovení jakoby usmát. Je
důležité, aby se vaše koutky úst zvedly směrem vzhůru.