Jak v řečnickém projevu pracovat s předáváním informací
Motivace:
Chceme-li, aby naše slova měla na posluchače (adresáty předávané informace) požadovaný účinek, musíme dodržovat několik základních pravidel. Jejich porušení pro nás, jako řečníka, může znamenat jediné – budeme sice hezky a možná i dlouze mluvit, ale adresát naše myšlenky nepochopí. V tomto případě pak nemůžeme čekat, že dosáhneme svého záměru a u adresáta vyvoláme očekávanou reakci.
Příklad:
Představte si, že máte babičku, které je 80 let. Přijdete ze školy domů a řeknete jí: „Babi, dnes jsem si zapnul počítač, nainstaloval jsem si Windows, chytl myš, otevřel jsem si knihovnu a soubor se seznamem povinné literatury a zjistil jsem, že se jedná o text, který už nepotřebuju. Soubor jsem si myší označil, a jedním kliknutím ho vyhodil do koše“.
Rozbor příkladu:
Babička si sdělení vyslechla, ale vlastně mu moc dobře nerozuměla. Počítače v době, kdy babička chodila do školy, ještě nebyly. Z toho vyplývá, že nemůže rozumět některým slovním obratům a odborným termínům, které jste ve svém verbálním projevu před tím použili.
Jak si babička sdělení mluvčího asi „přeložila“?
„Můj vnuk je ale šikovný. Na rozdíl ode mě umí pracovat s počítačem. Nevím ale, co je to Windows a kde vzal tu myš? Snad jim ve škole neběhá po třídě? Že vnuk chodí do knihovny a čte knížky, to mu jen schvaluji, ale vyhazovat nepotřebnou literaturu do koše? To se přece nedělá. Vlastně, teď si nejsem jistá, jestli do koše vyhodil mrtvou myš, co jí zmáčkl nebo tu knihu?“
Zadání: Výprava do vesmíru
Situace:
Ve vesmíru byla objevena zcela nová planeta, která je obydlena velice inteligentními tvory. Naše lidstvo se s nimi již snažilo navázat kontakt a získat jejich moderní technologie, které jsou daleko vyspělejší než u nás, na planetě Zemi. Kontakt se sice navázat podařilo, ale tato mimozemská civilizace s námi nemá zájem komunikovat a při každé naší návštěvě jejich planety na nás útočí.
Představte si, že právě vy jste členy týmu kosmonautů, kteří mají podniknout další vesmírnou misi na tuto planetu. Nejste vojáci. Nikomu nechcete ublížit a máte zájem o smírné řešení konfliktu.
Na cílové planetě v pořádku přistanete a budete se chtít dostat do vesmírné observatoře, kterou postavily naše týmy již před vámi. Máte však jediný problém. Observatoř je od místa přistání několik kilometrů daleko. Cesta k ní vede dlouhým horským kaňonem, který je zaminován. Dostat se k ní však můžete pouze pěšky. Dostali jste příkaz, že se do observatoře musíte za každou cenu dostat. Je tedy jasné, že během cesty vám půjde o život.
Popis postupu hry:
5. Člen výpravy se v lavici ke svému veliteli otočí zády tak, aby neviděl, co velitel během cvičení dělá.
6. Každý z dvojice nyní vysype obsah obálky na lavici.
7. Velitel z geometrických tvarů bude postupně stavět pomyslnou mapu
minového pole, podle které bude člena výpravy navigovat tak, aby se mu
během cesty nic nestalo. Navigace musí být naprosto přesná, protože
každý špatný krok může pro člena výpravy znamenat vážné zranění
nebo ztrátu života. Velitel tedy nesmí nic podcenit a informace předávat
naprosto přesně.
8. Velitel bere jeden geometrický útvar za druhým a vytváří z nich
pomyslnou mapu cesty. Postavit může buď nějaký konkrétní, nebo zcela
abstraktní obraz.
9. Člen výpravy dle popisu velitele dělá přesně totéž. To znamená,
že pokud velitel říká, že bere do ruky například největší čtverec a
pokládá ho na konkrétní místo, člen výpravy ve stejné chvíli dělá to
samé.
10. Na konci hry by měl mít před sebou úplně stejný obrázek velitel i člen výpravy.
11. Pokud se obrázek člena výpravy jakýmkoliv způsobem liší od obrázku velitele, znamená to, že úkol nebyl dobře splněn.
Poznámka:
Při plnění úkolu musí člen výpravy po celou dobu mlčet. Mluví pouze velitel.
Člen výpravy nesmí ani pokyvováním veliteli naznačovat, že právě popisovaný krok při stavbě obrázku splnil.
Velitel pracuje poctivě a po celou dobu se dívá pouze do svého obrázku. Po celou dobu pracuje svým tempem a nečeká, až člen výpravy požadovaný příkaz splní.
Ukázka
Doporučení:
Ukázka a vysvětlení variant možných chyb
Žáci se velice často dopouštějí chyb, které jsou způsobeny nepřesným podáváním informací. Formulace jejich sdělení totiž bývá vágní a někdy i doslova zavádějící.
Jako příklad si ukážeme tuto informaci: „Dej čtverec na obdélník.“
Příjemci informace je jasné, že má vzít čtverec a položit ho na obdélník. Nikdo už ale neupřesnil kam a jakým způsobem, jak daleko od sebe apod.. Problémem také bývá rozlišit význam prepozice „na“ a „nad“. V praxi pak k výše uvedenému sdělení vznikají tyto varianty:
a)
b)
c)
d)
e)
V závěru výuky žákům zdůrazníme, že předávané sdělení musí být pro příjemce vždy zcela jasné a srozumitelné. Následně žákům pravidla práce s informací v mluveném projevu ještě jednou shrneme.