Teorie a jak na to? XXIII.


Hlasová rozcvička

Balí, belí na vlnách

Motivace:

Ve významu slov tohoto cvičení nehledejte jakýkoliv smysl. Poslouží nám totiž pouze k dalšímu nácviku správné artikulace. V návaznosti na předchozí úkol budeme totiž opět procvičovat výslovnost samohlásek (vokálů) a, e, i, o, u, ale trochu jiným způsobem. Abychom se ve svých dovednostech posunuli zase o kousek dál, začneme se zároveň soustředit i na změny v tónu (melodii) hlasu v průběhu řeči. Poučení už jistě vědí, že v tomto případě se bude jednat o práci s intonací.

Zadání: Nyní budeme nacvičovat nejenom artikulaci, ale především práci s intonací. Konkrétní instrukce naleznete v popisu postupu cvičení.

Podmínky realizace: běžná třída

Pomůcky: videoukázka, fotografie loďky na vlnách

Popis postupu cvičení:

  1. Výchozí postoj těla a způsob nádechu je stejný jako v předchozích cvičeních.

  2. Opět se soustředíme, abychom výslovnost hlásek doslova přeháněli. Správnost výslovnosti je dobré kontrolovat i před zrcadlem.

  3. Předepsanou „sadu“ slov říkáme několikrát za sebou s tím, že mezi každou odříkanou „sadou“ uděláme nádech.

    Příklad: balí, belí, bílí, boulí nádech balí, belí, bílí, boulí

  4. Jak na nácvik výslovnosti už víme. Nyní se začneme soustřeďovat na intonaci. První slovo balí řekneme ve stejné výšce hlasu, v jaké jsme zvyklí běžně mluvit. Slovo belí se už budeme snažit říci o něco nižším tónem a bílí ještě o tón níže. U slova boulí opět tón hlasu zvedneme nahoru. Po nádechu – u další „sady“ slov začneme naopak s tónem hlasu nahoře a postupně s ním zase budeme klesat (viz ukázka).

Doporučení:

Cvičení půjde žákům realizovat lépe, když si představí, že sedí v malé loďce na moři. Vlny si s loďkou jen tak pohrávají a ona se na nich houpe podle toho, jak je vlna velká. Převedeme-li tuto představu do praxe, pak je zmiňovaná loďka hlas a vlny slova, která žáci říkají.



Ukázka