Teorie a jak na to? XVI.

Kdo má největší kapacitu plic

Zadání: Nyní budeme opět procvičovat práci s dechem s tím, že se tentokrát budeme soustředit nejenom na správnou techniku bráničního dýchání, ale i na schopnost ovlivnit sílu a směr výdechového proudu.

Podmínky realizace: běžná třída

Pomůcky: toaletní papír, video ukázka

Motivace:

K tomuto cvičení tentokrát potřebujeme speciální avšak jednoduchou pomůcku, kterou najdete v každé škole a domácnosti. Pořídit si jí může každý. Asi se teď ptáte, o jakou pomůcku se to vlastně jedná?

Možná vás to překvapí, ale řeč je o toaletním papíru. Právě ten nám umožní nácvik tzv. hlubokého dýchání (bráničního) a kontrolu správného směru výdechového proudu, který při výslovnosti určitých hlásek hraje také svou roli.


Poznámka:

Jakým způsobem ovlivňuje artikulaci určitých hlásek správný směr našeho výdechu, můžeme žákům nejprve demonstrovat například na jednoduché ukázce výslovnosti hlásek „č“ a „š“.


Postup:

  1. Žáky vyzveme, aby si svou dlaň dali na vzdálenost 3 cm před svá ústa.

  2. Nyní provedou hluboký nádech nosem.

  3. Následně vysloví hlásku „č“ a přitom se budou snažit prudce vydechnout.

  4. Žáky požádáme, aby se na ploše své dlaně snažili vnímat místo, kde cítí výdechový proud nejsilněji.

  5. Následně stejným způsobem vysloví hlásku „š“.

  6. Nyní by žáci měli popsat výsledky svého sledování. Pokud obě hlásky vyslovili správně, pak u výslovnosti „č“ cítili na své dlani výdechový proud o něco výše, než u výslovnosti „š“.

  7. Aby byl pochopen rozdíl, mezi správným a špatným směrem výdechu, žáky necháme, aby nejprve znovu vyslovili hlásku „č“ a přesně si zapamatovali místo, kde na dlani cítili nejsilnější výdechový proud.

  8. Nyní se budou snažit vyslovit hlásku „š“, ale tak, aby směr výdechu byl naprosto stejný, jako u předchozí hlásky „č“. Výsledkem bude špatná artikulace „š“. Hláska nebude znít čistě. Posluchačům se bude zdát, jako když si dotyčný tak trochu šlape na jazyk. Ten totiž svou polohou taktéž směr výdechu ovlivňuje.


Popis postupu cvičení:

  1. Utrhneme si kousek toaletního papíru.

  2. Stoupneme si čelem ke zdi a toaletní papír si oběma rukama přidržíme na stěně tak, abychom ho měli přímo proti našim ústům.

3. Nadechneme se zhluboka nosem do břicha. Ústa zůstávají zavřená.

4. Vzduch naráz prudce vydechneme tak, aby výdechový proud směřoval zhruba do středu toaletního papíru. Během výdechu dáme ruce za záda, aby nebylo pochyb, že cvičení opravdu provádíme dobře.


5. Jednoznačnou kontrolou správnosti cvičení je pro nás skutečnost, že papír na stěně udržíme proudem našeho výdechu alespoň krátkou dobu bez toho, že by nám papír spadl nebo někde případně poletoval.

Nyní se podívejte na ukázku, kde je cvičení vidět v celkově správném provedení.




Doporučení:

Pokud zjistíte, že ze vzdálenosti, ve které od stěny stojíte, cvičení dle všech popsaných pravidel zvládáte, zkuste si poodstoupit kousek dál. Se spolužáky můžete uspořádat i soutěž, kdo svým výdechem udrží na stěně papír z větší vzdálenosti a déle. Pokud jste nevyhráli, nevadí. Ještě není vše ztraceno. Doma můžete toto cvičení pravidelně trénovat. Lépe propracujete svoji techniku hlubokého dýchání a buďte si jisti, že se vám poctivé cvičení vyplatí o něco později ve chvíli, kdy budete před mnoha lidmi říkat svůj monolog.