Teorie a jak na to? XIII.

Pěkně od začátku…

Ať se podíváme na život Quintiliána, Demosthena a dalších významných řečníků a učitelů rétoriky, vždy najdeme jeden důležitý společný bod. Nikdo z nich se nestal uznávaným rétorem tak, že by pouze předstoupil před publikum a z úst mu bez přípravy lehce plynulo jedno slovo za druhým.

Každý z nich si byl dobře vědom, že na sobě musí neustále pracovat a před každým vystoupením se dobře připravit nejen z hlediska výstavby textu, ale i co se týká správného rozdýchání a rozcvičení mluvidel. Často se totiž stávalo, že nepřipraveného rétora obecenstvo doslova vyhnalo z řečnického prostoru. Takový rétor si pak vysloužil i řadu posměšků a pohrdání. Sebrat znovu odvahu a do „lví klece vlézt“ podruhé, pak bylo velmi těžké.


Pětiminutovka aneb proč je nutné se rozcvičit?

Doporučení:

Žáky bychom měli vést k poznání, že správné rozdýchání a rozcvičení mluvidel před každým řečnickým vystoupením je nutnost. I přes skutečnost, že se v hodinách komunikační výchovy často potýkáme s časem a chceme, aby se ke slovu dostalo co nejvíce žáků a mohlo přednést svůj připravený nebo improvizovaný projev, věnujme vždy alespoň pět minut řečnické rozcvičce. Pokud využijete cvičení, která uvádíme dále, může cvičit celá třída naráz. Každý žák bude do výuky zapojen, a tudíž posléze může svůj projev přednést kdokoliv.

Motivace žáků:

Váš veřejný řečnický výstup můžeme zcela bez uzardění přirovnat ke sportovnímu závodu. Stejně jako se sportovec před svým výkonem musí pořádně rozcvičit – tedy zahřát a protáhnout všechny svaly, musí i řečník zahřát a procvičit svá mluvidla. Potom musí napnout všechny své síly, aby podal co nejlepší výkon před lidmi, ke kterým mluví a dosáhl tak svého komunikačního cíle.