Ukázky



Ukázka A – Práce s pauzami v mluveném projevu

Řečník: Krištof Krhovjak – vítěz celostátní soutěže Mladý Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php

Poznámka:
Autor projevu hojně využívá tzv. řečnické pomlky, pomocí nichž se snaží upoutat pozornost publika, podnítit jeho představivost a donutit jej k zamyšlení, jak jednotlivé popisované situace opravdu vypadaly.



Ukázka B – Logická posloupnost předávaných informací

Řečník: Dominic Jačka – vítěz soutěže Mladý Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php

Poznámka:
Autor projevu pečlivě dodržuje logickou posloupnost průběhu sdělovaných informací. Stavba projevu má lineární strukturu, ale sled událostí je velice chytře postaven v opačném sledu tak, aby co nejvíce přitáhl pozornost publika. Úvod tedy začíná koncem a v závěru projevu se dozvídáme, co se vlastně stalo na začátku.



Ukázka C – Využívání řečnických otázek, práce se sílou hlasu

Řečník: David Tran Huu – vítěz celostátní soutěže Mladý Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php

Poznámka:
Autor projevu interaktivně zapojuje publikum “do hry“ pomocí řečnických otázek. Je zde vidět velice dobrá práce s modulací hlasu a hojného využívání tvrzení, která jsou podložena promyšlenými argumenty.



Ukázka D – Odvolávání se na slova moudrých, práce s mikrofonem

Řečník: Elizaveta Švačko – vítězka celostátní soutěže Mladý Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php

Poznámka:
Autorka projevu vhodně volí tempo své řeči, snaží se používat co nejpříjemnější výšku a barvu hlasu a pozornost publika mimo jiné přitahuje odvoláváním se na slova moudrých a příjemnou neverbální komunikací.
V ukázce je vidět i profesionální práce s mikrofonem, který je třeba vždy držet nakloněný šikmo, vždy minimálně 3 cm od brady. Pokud do mikrofonu hovoříme, je nutné, aby se pohyb mikrofonu přizpůsoboval pohybům naší hlavy. Zvedáme-li hlavu vzhůru, musí jít vzhůru i mikrofon apod.