Ukázka A – Práce s pauzami v mluveném projevu
Řečník: Krištof Krhovjak – vítěz celostátní soutěže
Mladý Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php
Poznámka:
Autor projevu hojně využívá tzv. řečnické pomlky, pomocí nichž se
snaží upoutat pozornost publika, podnítit jeho představivost a donutit jej
k zamyšlení, jak jednotlivé popisované situace opravdu vypadaly.
Ukázka B – Logická posloupnost předávaných informací
Řečník: Dominic Jačka – vítěz soutěže Mladý
Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php
Poznámka:
Autor projevu pečlivě dodržuje logickou posloupnost průběhu sdělovaných
informací. Stavba projevu má lineární strukturu, ale sled událostí je
velice chytře postaven v opačném sledu tak, aby co nejvíce přitáhl
pozornost publika. Úvod tedy začíná koncem a v závěru projevu se
dozvídáme, co se vlastně stalo na začátku.
Ukázka C – Využívání řečnických otázek, práce se sílou hlasu
Řečník: David Tran Huu – vítěz celostátní soutěže
Mladý Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php
Poznámka:
Autor projevu interaktivně zapojuje publikum “do hry“ pomocí řečnických
otázek. Je zde vidět velice dobrá práce s modulací hlasu a hojného
využívání tvrzení, která jsou podložena promyšlenými argumenty.
Ukázka D – Odvolávání se na slova moudrých, práce s mikrofonem
Řečník: Elizaveta Švačko – vítězka celostátní
soutěže Mladý Demosthenes
Zdroj: www.mladydemosthenes.cz/sin-slavy.php
Poznámka:
Autorka projevu vhodně volí tempo své řeči, snaží se používat co
nejpříjemnější výšku a barvu hlasu a pozornost publika mimo jiné
přitahuje odvoláváním se na slova moudrých a příjemnou neverbální
komunikací.
V ukázce je vidět i profesionální práce s mikrofonem, který je třeba
vždy držet nakloněný šikmo, vždy minimálně 3 cm od brady. Pokud do
mikrofonu hovoříme, je nutné, aby se pohyb mikrofonu přizpůsoboval pohybům
naší hlavy. Zvedáme-li hlavu vzhůru, musí jít vzhůru
i mikrofon apod.