Teorie a jak na to? XXI.


Mauglí nebo noční můra?

Poznámka:

Následující úkol je zaměřen na procvičování bráničního (hlubokého) dýchání a souběžně na protažení kruhového svalu ústního, zdvihače horního rtu a zdvihače i stahovače ústních koutků, čímž budeme posilovat návyk správné artikulace vokálů. V konečné fázi se cvičení soustředí i na práci se sílou hlasu.

Podmínky realizace: běžná třída

Pomůcky: video ukázka, videokamera, obrázek Mauglího

Motivace:

Mauglí je hlavní postava z Knihy džunglí od Rudyarda Kiplinga. To jistě víte. Nyní však spolu nebudeme probírat literární díla, ale jméno tohoto chlapce použijeme jako vhodný objekt k procvičování našich mluvidel.

Popis postupu cvičení:

  1. Opět navážeme na předchozí cvičení a postavíme se pěkně zpříma. Mírně se rozkročíme, váha je rozložena rovnoměrně na obou chodidlech.

  2. Zatáhneme břicho a hýžďové svaly a soustředíme se na správný hluboký nádech – ústa jsou zavřená, nadechujeme se pouze nosem.

  3. Nahlas vyslovíme slovo Mauglí, přičemž se budeme snažit každou samohlásku, tedy hlásky a, u, í držet o něco déle, zhruba na dvě osminové doby. Kdybychom to měli rozepsat do ¾ taktu, pak by to vypadalo asi takto ¾ / ma-a/u-u/glí-í/.

  4. Důležité je, abychom ústa při vyslovování jednotlivých hlásek otevřeli do maximální možné polohy. Prostě a jednoduše, výslovnost budeme přehánět. Je pravdou, že u tohoto cvičení budete vypadat trošičku neobvykle, ale nenechte se tím odradit. Mnohonásobně se vám to pak vyplatí během vašeho řečnického vystoupení. Vaše mluvidla vás budou poslouchat jako hodinky.

  5. V rámci cvičení se také nezapomeňte soustředit na sílu hlasu. Nejprve vyslovte slovo potichu a sílu hlasu stále zvyšujte a naopak. Na hlas netlačte.

  6. Zkuste si představit, že jste strašidlo, které chce Mauglího vyděsit tak, aby se mu rozklepala kolena. Pomalu vyslovujte jeho jméno. Pokuste se měnit barvu svého hlasu tak, aby zněla tajemně a strašidelně.

  7. Cvičení opakujeme alespoň 5×.


Ukázka


Doporučení:

Žákům v rámci cvičení můžeme s výslovností vokálů, při kterých se mají snažit rty a kruhový sval ústní roztáhnout až do krajních poloh, pomoci prostřednictvím nových technik kombinace propojování obrazotvornosti a logického myšlení.

Postup:

  1. Na své dlani a prstech budeme žákům demonstrovat chování hladového tygra.

  2. Žákům vysvětlíme, že naše dlaň a prsty jsou tlama hladového tygra, který právě uviděl běžícího králíka.

  3. Aby tygr mohl králíka chytit, musí se nejprve rozběhnout, skočit a především svou tlamu do široka otevřít – evokujeme výslovnost vokálu „a“. Při výslovnosti slova Mauglí se tedy jedná o první slabiku Ma-.

  4. Otevřít tlamu však nestačí. Králík běží přece stále vpřed a tudíž, aby ho tygr mohl ulovit, musí otevřenou tlamu ještě více natáhnout dopředu a králíka pořádně stisknout – evokujeme výslovnost vokálu „u“.

  5. Tygr už králíka chytil. Králík se však ještě brání a tygr tedy musí ještě udělat jeden úkon. Trhnout tlamou ze strany na stranu – evokujeme výslovnost vokálů „í“. Při výslovnosti slova Mauglí se tedy jedná o poslední slabiku – glí. Dbáme na to, aby v okamžiku, kdy žáci vyslovují vokál „í“, roztáhli ústa co nejvíce do stran a při tom zvedli koutky úst nahoru, jako by se usmívali. Tento detail je velmi důležitý, protože vyslovujeme měkké „i“, nikoliv „y“.

  6. Ve chvíli, kdy žák slovo „Mauglí“ vyslovuje, pomáháme mu ve výslovnosti vizuálně právě naší rukou (viz ukázka).


Ukázka