Následující úkol je zaměřen na procvičování bráničního
(hlubokého) dýchání a souběžně na protažení kruhového svalu ústního,
zdvihače horního rtu a zdvihače i stahovače ústních koutků, čímž
budeme posilovat návyk správné artikulace vokálů. V konečné fázi se
cvičení soustředí i na práci se sílou hlasu.
Podmínky realizace: běžná třída
Pomůcky: video ukázka, videokamera, obrázek Mauglího
Motivace:
Mauglí je hlavní postava z Knihy džunglí od Rudyarda Kiplinga. To
jistě víte. Nyní však spolu nebudeme probírat literární díla, ale jméno
tohoto chlapce použijeme jako vhodný objekt k procvičování našich
mluvidel.
Popis postupu cvičení:
Opět navážeme na předchozí cvičení a postavíme se pěkně zpříma.
Mírně se rozkročíme, váha je rozložena rovnoměrně na obou chodidlech.
Zatáhneme břicho a hýžďové svaly a soustředíme se na správný
hluboký nádech – ústa jsou zavřená, nadechujeme se pouze nosem.
Nahlas vyslovíme slovo Mauglí, přičemž se budeme
snažit každou samohlásku, tedy hlásky a,
u, í držet o něco déle, zhruba na dvě
osminové doby. Kdybychom to měli rozepsat do ¾ taktu, pak by to vypadalo asi
takto ¾ / ma-a/u-u/glí-í/.
Důležité je, abychom ústa při vyslovování jednotlivých hlásek
otevřeli do maximální možné polohy. Prostě a jednoduše, výslovnost
budeme přehánět. Je pravdou, že u tohoto cvičení budete vypadat
trošičku neobvykle, ale nenechte se tím odradit. Mnohonásobně se vám to
pak vyplatí během vašeho řečnického vystoupení. Vaše mluvidla vás budou
poslouchat jako hodinky.
V rámci cvičení se také nezapomeňte soustředit na sílu hlasu.
Nejprve vyslovte slovo potichu a sílu hlasu stále zvyšujte a naopak. Na hlas
netlačte.
Zkuste si představit, že jste strašidlo, které chce Mauglího vyděsit
tak, aby se mu rozklepala kolena. Pomalu vyslovujte jeho jméno. Pokuste se
měnit barvu svého hlasu tak, aby zněla tajemně a strašidelně.
Cvičení opakujeme alespoň 5×.
Ukázka
Doporučení:
Žákům v rámci cvičení můžeme s výslovností vokálů, při
kterých se mají snažit rty a kruhový sval ústní roztáhnout až do
krajních poloh, pomoci prostřednictvím nových technik kombinace
propojování obrazotvornosti a logického myšlení.
Postup:
Na své dlani a prstech budeme žákům demonstrovat chování hladového
tygra.
Žákům vysvětlíme, že naše dlaň a prsty jsou tlama hladového tygra,
který právě uviděl běžícího králíka.
Aby tygr mohl králíka chytit, musí se nejprve rozběhnout, skočit a
především svou tlamu do široka otevřít – evokujeme výslovnost vokálu
„a“. Při výslovnosti slova Mauglí se tedy jedná
o první slabiku Ma-.
Otevřít tlamu však nestačí. Králík běží přece stále vpřed a
tudíž, aby ho tygr mohl ulovit, musí otevřenou tlamu ještě více
natáhnout dopředu a králíka pořádně stisknout – evokujeme výslovnost
vokálu „u“.
Tygr už králíka chytil. Králík se však ještě brání a tygr tedy
musí ještě udělat jeden úkon. Trhnout tlamou ze strany na stranu –
evokujeme výslovnost vokálů „í“. Při výslovnosti
slova Mauglí se tedy jedná o poslední slabiku – glí.
Dbáme na to, aby v okamžiku, kdy žáci vyslovují vokál
„í“, roztáhli ústa co nejvíce do stran a při tom
zvedli koutky úst nahoru, jako by se usmívali. Tento detail je velmi
důležitý, protože vyslovujeme měkké „i“, nikoliv
„y“.
Ve chvíli, kdy žák slovo „Mauglí“ vyslovuje,
pomáháme mu ve výslovnosti vizuálně právě naší rukou (viz
ukázka).