Teorie a jak na to? XXVII.


Pravidla práce s informací v mluveném projevu

1. Před přípravou řečnického vystoupení vždy nejprve přemýšlejte, čeho chcete vlastně dosáhnout, jaký máte komunikační záměr. Pomůže vám, když sami sobě odpovíte na otázky, které se vašeho řečnického vystoupení týkají:

2. Předem získejte co nejvíce informací o publiku, tedy o lidech, ke kterým budete mluvit. Zjistěte si, jaké profese tito lidé vykonávají, co mají za vzdělání, jaký je jejich osobnostní typ (analytik, pragmatik, sociabil, extrovert), kolik jim je let apod.. Na základě zjištěných informací potom postavte svůj projev.

3. Informace podávejte systémově a logicky. Abeceda přece také nejprve začíná od písmene A, a ne od písmene D.

4. Své myšlenky se snažte formulovat pro cílovou skupinu adresátů co možná nejsrozumitelněji a nejpřesněji. Často záleží na každém detailu.

5. Pokud máte na projev méně času, než jste původně mysleli, vyberte jen ty informace, které jsou k dosažení vašeho komunikačního cíle podstatné.

6. Pokud máte k dispozici fakta, která potvrdí vaše tvrzení, nezdráhejte se je použít. Pamatujte, že názorné ukázky váš projev mohou výrazným způsobem zpřehlednit a obohatit.

7. Nezapomínejte, že informace adresátovi sdělení předáváte nejenom prostřednictvím slov (verbálně), ale i řečí těla (neverbálně). Obě tyto složky komunikace musí být v souladu.


Doporučení:

Vzhledem k pravidlu číslo 2 – předem získat co nejvíce informací o publiku - doporučujeme žáky seznámit s tím, co který osobnostní typ znamená a jak pro něj nejlépe řečnický projev připravit.


Osobnostní typ Vlastnosti Jak pro něj připravit projev
Analytik orientuje se na detaily používat argumenty
  spolehlivost klást důraz na detail
  konzervativnost  
  fakta a pořádek  
 
Pragmatik chce vyhrávat mluvit krátce a jasně
  cílevědomost mluvit sebejistě
  nadhled mluvit konstruktivně
 
Sociabil orientuje se na vztahy více vysvětlovat
  věrnost vytvořit pohodovou atmosféru
  spolehlivost nekritizovat
  nesmělost  
  ohleduplnost  
 
Extrovert orientuje se na zážitek vstřícně
  neformálnost neformálně
  optimismus zajímavě
  lehkomyslnost