Pravidla práce s informací v mluveném projevu
1. Před přípravou řečnického vystoupení vždy nejprve přemýšlejte, čeho chcete vlastně dosáhnout, jaký máte komunikační záměr. Pomůže vám, když sami sobě odpovíte na otázky, které se vašeho řečnického vystoupení týkají:
2. Předem získejte co nejvíce informací o publiku, tedy o lidech, ke kterým budete mluvit. Zjistěte si, jaké profese tito lidé vykonávají, co mají za vzdělání, jaký je jejich osobnostní typ (analytik, pragmatik, sociabil, extrovert), kolik jim je let apod.. Na základě zjištěných informací potom postavte svůj projev.
3. Informace podávejte systémově a logicky. Abeceda přece také nejprve začíná od písmene A, a ne od písmene D.
4. Své myšlenky se snažte formulovat pro cílovou skupinu adresátů co možná nejsrozumitelněji a nejpřesněji. Často záleží na každém detailu.
5. Pokud máte na projev méně času, než jste původně mysleli, vyberte jen ty informace, které jsou k dosažení vašeho komunikačního cíle podstatné.
6. Pokud máte k dispozici fakta, která potvrdí vaše tvrzení, nezdráhejte se je použít. Pamatujte, že názorné ukázky váš projev mohou výrazným způsobem zpřehlednit a obohatit.
7. Nezapomínejte, že informace adresátovi sdělení předáváte nejenom prostřednictvím slov (verbálně), ale i řečí těla (neverbálně). Obě tyto složky komunikace musí být v souladu.
Doporučení:
Vzhledem k pravidlu číslo 2 – předem získat co nejvíce informací o publiku - doporučujeme žáky seznámit s tím, co který osobnostní typ znamená a jak pro něj nejlépe řečnický projev připravit.
Osobnostní typ | Vlastnosti | Jak pro něj připravit projev |
---|---|---|
Analytik | orientuje se na detaily | používat argumenty |
spolehlivost | klást důraz na detail | |
konzervativnost | ||
fakta a pořádek | ||
Pragmatik | chce vyhrávat | mluvit krátce a jasně |
cílevědomost | mluvit sebejistě | |
nadhled | mluvit konstruktivně | |
Sociabil | orientuje se na vztahy | více vysvětlovat |
věrnost | vytvořit pohodovou atmosféru | |
spolehlivost | nekritizovat | |
nesmělost | ||
ohleduplnost | ||
Extrovert | orientuje se na zážitek | vstřícně |
neformálnost | neformálně | |
optimismus | zajímavě | |
lehkomyslnost |