Kdo je dobrý řečník?
V úvodu probírané teorie je třeba žáky upozornit, že současná rétorika se podobně, jako v dobách největších řeckých řečníků, orientuje zejména na působivé podání myšlenek mluvčího adresátovi tak, aby u něho vzbudil pozornost, získal si jeho důvěru a samozřejmě ho svým způsobem přiměl k očekáváné reakci, která je vlastně komunikačním cílem celého projevu.
Současně se však snaží hledat i nové cesty zefektivnění předávání informací a využívat k těmto účelům i nejnovější poznatky z různých vědních oborů. Vývoj řečnického umění tedy není ukončený, ale neustále se vyvíjí.
V dnešní době, stejně tak, jako v dávné minulosti, platí rétorická pravidla kompozice samotného verbálního projevu, která by měla mít logickou, na sebe navazující lineární strukturu.
Aristotelova kompozice řečnického projevu
Část projevu | Co obsahuje | Charakteristika | |
---|---|---|---|
1. | Exordium | úvod projevu | přivítání seznámení s cílem projevu |
2. | Narratio | vlastní sdělení | líčení faktů vyprávění |
3. | Dispositio | logické uspořádání | osnova označení předem promyšlených kroků |
4. | Confirmatio | argumentace | způsob a načasování použití argumentů |
5. | Confutatio | protiargumentace | připravené protiargumenty |
6. | Peroratio | závěr | shrnutí rozloučení |
Každý řečník si však musí být vědom, že pokud má být jeho projev úspěšný, musí být především dobře promyšlen a pečlivě připraven. Už z antického Řecka jsou přesně popsány konkrétní fáze přípravy projevu, které shrnujeme v jednoduché tabulce níže.
Fáze přípravy projevu
Pořadí | Název | |
---|---|---|
1. | Inventio | nápad shromažďování materiálu invence |
2. | Dispositio | logické uspořádání shromážděného materiálu |
3. | Elocutio | stylistická výstavba formulace myšlenek |
4. | Memoria | učení se projevu zpaměti (dnes se doporučuje spíše naučit se jen úvod a složité pasáže) |
5. | Actio | praktické provedení projevu |
Doporučení:
Žáky je třeba od samého začátku upozorňovat na fakt, že bez teoretických vědomostí a pravidelného praktického nácviku, nedosáhnou takové úrovně rétorických dovedností, jaké by si představovali.
Dobrý řečník není ten, kdo si to o sobě jen myslí, ale ten, který si umí získat publikum a přimět ho k očekávané reakci.