Cvičení Manipulativní komunikační strategie
Formulace cvičebního úkolu č. 1
a) V následující ukázce najděte slovní obraty, které svědčí o využití manipulativní komunikační strategie, a vysvětlete, jakým způsobem je dotyčná osoba manipulována.
Řešení:
„víte, že jste můj nejoblíbenější zaměstnanec“,
„já vás chválím, kudy chodím“,
„začal jsem přemýšlet o tom, že vás povýším, pokud vše půjde tak
jak má“,
„mohla byste být v naší firmě brzy zástupkyní ředitele“,
„nechápu, proč člověk tak schopný jako vy se musí spojit se
zaměstnanci…“
Pan Novák A paní Černíkovou B manipuluje hned několika způsoby najednou – nejprve ji ujišťuje o tom, že ji má ze všech zaměstnanců nejraději a namlouvá jí, že ji všude chválí. Tímto se jí snažit dostat tzv. na svou stranu. Situaci vystupňuje následným slibem možného povýšení a čeká na moment, kdy své oběti bude moci jakoby náhodou vnutit myšlenku, že by se od ostatních tzv. „méně schopných“ měla raději distancovat.
b) Zkuste se svým spolužákem sehrát celý dialog znovu s tím, že prvky manipulace odstraníte a nahradíte je kombinací kooperativní a asertivní komunikace.
Ukážeme žákům možnost jiných, daleko vhodnějších řešení, které jsou v souladu s komunikací fair-play. Zároveň si současně opět zopakují nejenom základní kroky kooperace a asertivity, ale znovu máme šanci upozornit na nevhodné chování, kterého se samozřejmě týká i manipulativní komunikační strategie.
Podmínky plnění
počítač, dataprojektor nebo tabule a pracovní listy
Cíl učební činnosti
Rozeznat prvky manipulace a naučit se je prakticky nahrazovat jinými strategiemi, které řadíme do kategorie „pozitivní komunikace“.
Situace: Pan Novák A je nadřízený paní Černíkové B. Paní Černíková se připojila ke skupině zaměstnanců, kteří chtějí zvýšit měsíční mzdu. Pan Novák však zaměstnancům peníze přidat nechce.
A: „Paní Černíková, víte, že jste můj
nejoblíbenější zaměstnanec?“
B: „To slyším poprvé.“
A: „To snad ne. Vždyť já vás chválím, kudy chodím.
Dokonce jsem nedávno začal přemýšlet o tom, že vás povýším. Pokud
vše půjde jak má, mohla byste být v naší firmě brzy zástupkyní
ředitele.“
B: „Opravdu? Větší radost jste mi ani nemohl
udělat.“
A: „Mám radost, že vy také máte radost. Jen, paní
Černíková, nechápu, proč právě tak schopný člověk jako vy se musí
spojit se zaměstnanci, kterým se nikdy nic nelíbí a pořád by jen chtěli
dostat přidáno.“
Formulace cvičebního úkolu č. 2
a) Pozorně si přečtěte následující věty.
Po přečtení uvedené ukázky žáci velice rychle zjistí, že se jednotlivé věty nápadně podobají. Každá z nich je ale trochu jiná. Nejprve ponecháme žákům čas na zamyšlení nad tím, co je vlastně obsahem jednotlivých vět.
b) Vysvětlete, čím se jednotlivé věty liší a jakým způsobem na účastníky komunikace působí.
Úkol a) rozvedeme o vyhledání informací, které rozvádějí obsah vět. Žáky rozdělíme do pracovních skupin a necháme je tyto informace zapsat buď na tabuli, nebo do pracovních listů. Následně společně přečteme každou z uvedených vět zvlášť a snažíme se diskutovat o tom, co je vlastně jejich obsahem, jak na nás působí a jestli náhodou některé z informací neovlivňují čtenáře spíše ve prospěch podnapilého řidiče.
c) Najděte věty, které využívají takové manipulace, aby zpráva o dopravní nehodě viníka příliš neznemožnila a naopak.
Nejprve se v textu snažíme vyhledat věty, ve kterých je o nehodě uvedeno co nejvíce objektivních informací a podávají zprávu pravdivě. Na základě dostupné ukázky musí tato zpráva umět odpovědět alespoň na následující otázky:
Příklad: Podnapilý ústavní činitel XX způsobil nehodu, během níž dvě ženy utrpěly vážná zranění, kterým na místě podlehly.
Žáky nezapomeneme upozornit na důležité pravidlo, na kterém by měla být každá objektivní zpráva postavena. Musí totiž umět odpovědět na otázky: Co nebo kdo?, Kdy?, Kde?, Jak?, Proč?
V dalším cvičení vyhledáme věty, které mají spíše snahu manipulovat veřejné mínění proti řidiči. Zejména se soustředíme na využití slovních obratů, které ve veřejném mínění lidí vyvolávají značné emoce. Takovým výrazem je například slovo „zabil“. Emoce také může vystupňovat i neúplná informace, která uvádí, že podnapilý činitel XX zabil dvě ženy a není uvedeno, že k úmrtí žen došlo při dopravní nehodě. Veřejnost se tak může domnívat, že jejich smrt byla předem plánována a případně provedena zvláště brutálním způsobem. Ve spojení se jménem známého člověka či politika se pro viníka nehody jedná o jeho absolutní odsouzení a vyčlenění ze života společnosti.
Příklad: Podnapilý ústavní činitel XX zabil dvě ženy.
Nezapomeneme také upozornit na manipulaci, která hovoří spíše ve prospěch viníka nehody. V tomto případě se jedná o neúplnou informaci, která záměrně neinformuje o všech faktech nehody. Neuvádí například údaje, jakým způsobem ženy zahynuly, že nehodu způsobil opilý řidič a není také uvedeno, jak se řidič jmenoval a případně jakou práci vykonává.
Příklad:
Dvě ženy zahynuly.
Dvě ženy zahynuly při dopravní nehodě.
Dvě ženy zahynuly při dopravní nehodě, kterou způsobil
podnapilý řidič.
Podmínky plnění
počítač, dataprojektor, případně tabule, pracovní listy
Cíl učební činnosti
Uvědomit si, jakým způsobem se dá pracovat s informací a jak nás případně mohou manipulativně ovlivňovat média.
Ukázka:
Dvě ženy zahynuly.
Dvě ženy zahynuly při dopravní nehodě.
Dvě ženy zahynuly při dopravní nehodě, kterou způsobil podnapilý
řidič.
Dvě ženy zahynuly při dopravní nehodě, kterou způsobil podnapilý řidič
osobního vozidla.
Podnapilý řidič osobního vozidla způsobil dopravní nehodu, při které
zahynuly dvě ženy.
Podnapilý ústavní činitel způsobil dopravní nehodu, při které zahynuly
dvě ženy.
Podnapilý ústavní činitel způsobil dopravní nehodu, při které zemřely
dvě ženy.
Podnapilý ústavní činitel způsobil dopravní nehodu, při které zabil dvě
ženy.
Podnapilý ústavní činitel XX způsobil dopravní nehodu, při které zabil
dvě ženy.
Podnapilý ústavní činitel XX zabil dvě ženy při dopravní nehodě.
Podnapilý ústavní činitel XX zabil dvě ženy.
Podnapilý ústavní činitel XX způsobil nehodu, během níž dvě ženy
utrpěly vážná zranění, kterým na místě podlehly.
Formulace cvičebního úkolu č. 3
Řekněte, v jakých situacích se v životě s manipulací setkáváme, a vyjádřete svůj názor na používání manipulativní komunikační strategie.
Podmínky plnění
pracovní listy
Cíl učební činnosti
Upozornit na nevhodnost používání manipulace v komunikaci.