Následující ukázky mají žákům pomoci pochopit a rozeznat
charakteristické znaky jednotlivých komunikačních strategií. Slovní
obraty, které jsou pro dané komunikační strategie typické, jsou v textu
pro lepší přehlednost psány proloženou kurzívou.
Velice důležité je žáky upozornit na skutečnost, že v komunikaci velice
často dochází ke kombinacím různých komunikačních strategií. Ve
většině případů se tedy nejedná o zcela typově „čistou“
komunikační strategii, kterou mluvčí používá. Dochází například ke
kombinaci kooperativní, asertivní a zdvořilostní strategie, konfliktní
strategie se v určitých případech může mísit se strategií agresivní a
reklamní komunikační strategie v mnoha případech používá prvky
manipulace apod.
Ukázka č. 1
Situace: Starší paní A jde s těžkou nákupní taškou. Kolem ní prochází mladý muž B.
A: „Dobrý den pane, byl byste tak hodný a
pomohl mi donést nákup k domu naproti? Špatně se mi chodí a tu tašku už
nemohu unést.“
B: „Dobrý den. Samozřejmě, to není
problém. Rád vám pomůžu.“
Ukázka č. 2
Situace: Rozhovor dvou kamarádů.
A: „Přijdeš k nám dnes odpoledne?
Můžeme si spolu zahrát novou počítačovou hru, kterou jsem dostal
od našich k narozeninám.“
B: „Rád bych, ale nemůžu. Jdeme se ségrou
k babičce. Co třeba zítra?“
Ukázka č. 3
Situace: Zákazník A jde reklamovat nově zakoupené zboží do obchodu s obuví a komunikuje s prodavačkou B.
A: „Dobrý den, smím vás poprosit
o radu?“
B: „Dobrý den, s čím vám mohu pomoci?“
A: „Manželka mi tady včera koupila boty. Jsou to
dvaačtyřicítky, což je sice moje číslo, ale tlačí mě. Je
možné je vyměnit za větší nebo mi vrátit peníze?“
B: „Peníze vám sice vrátit nemůžeme, ale podívám
se, jestli buď nemáme větší číslo bot, nebo si vám dovolím
nabídnout nějaké jiné zboží.“