Ukázky I.



Následující ukázky mají žákům pomoci pochopit a rozeznat charakteristické znaky jednotlivých komunikačních strategií. Slovní obraty, které jsou pro dané komunikační strategie typické, jsou v textu pro lepší přehlednost psány proloženou kurzívou.
Velice důležité je žáky upozornit na skutečnost, že v komunikaci velice často dochází ke kombinacím různých komunikačních strategií. Ve většině případů se tedy nejedná o zcela typově „čistou“ komunikační strategii, kterou mluvčí používá. Dochází například ke kombinaci kooperativní, asertivní a zdvořilostní strategie, konfliktní strategie se v určitých případech může mísit se strategií agresivní a reklamní komunikační strategie v mnoha případech používá prvky manipulace apod.

  1. Zdvořilostní komunikační strategie

Ukázka č. 1

Situace: Starší paní A jde s těžkou nákupní taškou. Kolem ní prochází mladý muž B.

A: „Dobrý den pane, byl byste tak hodný a pomohl mi donést nákup k domu naproti? Špatně se mi chodí a tu tašku už nemohu unést.“
B: „Dobrý den. Samozřejmě, to není problém. Rád vám pomůžu.“


Ukázka č. 2

Situace: Rozhovor dvou kamarádů.

A: „Přijdeš k nám dnes odpoledne? Můžeme si spolu zahrát novou počítačovou hru, kterou jsem dostal od našich k narozeninám.“
B: „Rád bych, ale nemůžu. Jdeme se ségrou k babičce. Co třeba zítra?“


Ukázka č. 3

Situace: Zákazník A jde reklamovat nově zakoupené zboží do obchodu s obuví a komunikuje s prodavačkou B.

A: „Dobrý den, smím vás poprosit o radu?“
B: „Dobrý den, s čím vám mohu pomoci?“
A: „Manželka mi tady včera koupila boty. Jsou to dvaačtyřicítky, což je sice moje číslo, ale tlačí mě. Je možné je vyměnit za větší nebo mi vrátit peníze?“
B: „Peníze vám sice vrátit nemůžeme, ale podívám se, jestli buď nemáme větší číslo bot, nebo si vám dovolím nabídnout nějaké jiné zboží.“