Cvičení II.


Cvičení Kooperativní komunikační strategie

Formulace učebního úkolu č. 1

Situace: Se spolužáky ve třídě se rozdělte na tři skupiny. Představte si, že každá ze skupin je určitou politickou stranou. V plnění úkolu postupujte podle následujících zadání.

Podmínky plnění

počítač a dataprojektor nebo tabule, případně flipchard pro každou skupinu žáků, cvičení můžeme ozvláštnit i tím, že u bodu d) žáci při prezentaci svého programu budou mluvit na mikrofon

Cíl učební činnosti

Žáci se učí navzájem kooperativně spolupracovat a řešit zadané úkoly, které je mají vést k vědomí, že každý z nich je platným členem týmu.

a) V každé skupině si zvolte název politické strany a společně se dohodněte na jejím programu.

V každé skupině se snažíme rozpoutat diskuzi, která povede k nastavení pravidel a jednotlivých bodů programu. Každý člen týmu musí přijít alespoň s jedním návrhem. Návrhy se nejprve v bodech napíší na tabuli nebo flipchard. Souhlas s každým bodem programu si musí celá skupina odhlasovat. V případě nesouhlasu se daný návrh vyškrtne.

b) Ze skupiny si zvolte jednoho zástupce, který bude všechny členy dané politické strany zastupovat ve veřejné debatě.

Žáci nejprve navrhnou možné kandidáty. Celá skupina následně hlasuje a vybere jednoho z nich.

c) Všichni hlasujte o tématu, kterého se veřejná debata bude týkat.

V předchozích úkolech byli žáci vedeni ke kooperaci pouze ve své skupině. Nyní jim ztížíme situaci tím, že se musí dohodnout napříč ostatními skupinami, které mají navíc i jiný program.

d) Zástupce každé politické strany v debatě nejprve představí svůj program a na jeho základě pak v debatě bude obhajovat stanovisko ke zvolenému tématu.

V rámci debaty v této části úkolu provádíme nácvik kooperativní komunikační strategie členů skupiny mluvčího. Tito žáci by měli svému zástupci v debatě tzv. nahrávat tak, aby jeho projev dopadl ve prospěch jejich strany. Žáci z ostatních skupin naopak pokládají mluvčímu nepříjemné dotazy. Mluvčí si tímto způsobem procvičuje i schopnost argumentace a případně i dovednost využití jiných komunikačních strategií – především zdvořilostní a asertivní.

e) V rámci debaty se snažte dospět ke kooperaci všech zúčastněných stran.

Další variantou debaty bude snaha všech stran o kooperační strategii a vytvoření určitého programu, který by byl složen z bodů původních politických programů všech skupin, na kterých jsou schopni se vzájemně dohodnout.

Formulace učebního úkolu č. 2

Vyberte článek z bulvárního tisku, který vás tematicky zajímá.

Podmínky plnění

novinový článek z bulvárního tisku nebo přepis článků na pracovních listech, počítač, dataprojektor, případně mikrofon

Cíl učební činnosti

Žák se naučí pracovat s informacemi a uvědomí si, jakým způsobem na nás mohou působit a ovlivňovat naše mínění. Získaná fakta dle pravidel kooperativní strategie znovu použijí a objektivně zpracují.

a) Pečlivě ho přečtěte a vyberte z něho informace, které jsou podle vašeho mínění nepodložené ověřenými fakty, snaží se spekulovat a tzv. nafukovat mediální bublinu kolem probíraného problému.

Žáky necháme vybraný článek prostudovat a následně napsat vybrané informace buď do počítače, nebo přímo do připraveného pracovního listu. Plochu pracovního listu necháme žáky rozdělit do dvou sloupců. Do levého sloupce budou zapisovat veškeré informace, které vnímají spíše jako spekulativní. Do pravého sloupce zapíší podle jejich názoru pouze objektivní informace.
Vybereme jednoho z žáků, aby svůj zápis prezentoval před celou třídou a vysvětlil, proč právě některé informace vnímá spíše jako objektivní a některé naopak. Prezentaci může žák provést i s použitím mikrofonu. Zároveň si tak bude procvičovat i další dovednosti práce s ozvučovací technikou.
V závěru cvičení necháme o dané problematice žáky diskutovat.

b) Zahrajte si na novináře a vybraný článek napište tak, aby informace byly uvedeny objektivně. V článku ponechte pouze fakta, která jsou ověřená, a pokuste se vynechat spekulace. Text vlastního článku pak vlastními slovy předneste spolužákům.

Z informací zapsaných v pravém sloupci se žáci znovu napsat tentokrát objektivní článek, který ostatním hlasitě přečtou.

c) Diskutujte s ostatními spolužáky, jakým způsobem mají být správně informace příjemci předávány, jak na vás působí informace, které lze najít v bulvárním tisku, a proč se domníváte, že právě bulvární noviny se tak dobře prodávají.

Znovu zopakujeme zásady kooperativní komunikační strategie a s žáky rozvedeme diskuzi o nevhodnosti zkreslování informací. Ve vyučovací hodině se zároveň můžeme pokusit porovnat informace v článku v bulvárním tisku a článku na stejné téma, který otiskly tzv. seriózní noviny.