V této části výkladu se zaměříme na konkrétní soubory prostředků (systémy znaků), které v komunikaci můžeme použít. Zdůrazníme, že každý komunikační kód, kterým může být například znaková řeč, soustava varovných signálů, Morseova abeceda, vlajková abeceda, chemické značky apod., musí být pro příjemce dostatečně srozumitelný.
K lepšímu pochopení probíraného učiva žáky rozdělíme do skupin. Seznámíme je s Morseovou abecedou, kterou máme předtištěnou na pracovních listech. Po jejím prostudování dostanou za úkol sestavit pomocí tohoto kódu krátké sdělení pro ostatní skupiny. V závěru cvičení prodiskutujeme úspěšnost použití zadaného kódu a vysvětlíme, proč jsme se v určitých bodech rozklíčování kódu potýkali s případnými problémy.
Příklad komunikačního kódu
Morseova abeceda
Písmena abecedy
Znak | Kód | Pomůcka | Znak | Kód | Pomůcka |
---|---|---|---|---|---|
A | .- | akát | N | -. | národ, nástup, náchod, náves |
B | -… | blýskavice, bábrlinka | O | --- | ó náš pán, ó náš háj |
C | -.-. | cílovníci | P | .–. | papírníci |
D | -.. | dálava, dálnice | Q | –.- | kvílí orkán, kváká žabák |
E | . | erb | R | .-. | rarášek |
F | ..-. | Filipíny, filiálka | S | … | sekera, silnice, sobota, světluška |
G | –. | Grónská zem, gnómóny | T | - | tón, tér, trám, tůň, té |
H | … | hrachovina, holubice, harmonika | U | ..- | učený, uličník, uragán |
Ch | ---- | chléb nám dává, chválí nás pán, chvátá k nám sám (rád) | V | …- | vyučený, vyvolený, vinobraní |
I | .. | ibis, Ivan | W | .– | wagón klád, waltrův vůz |
J | .--- | jasmín bílý, junácká hůl | X | -..- | Xénokratés, Xénie má |
K | -.- | krákorá, království | Y | -.– | ý se ztrácí, ý se krátí, Ýgar mává |
L | .-.. | lupíneček, lední hokej | Z | –.. | známá žena, zpíváme jen, zrádná žena |
M | – | mává, mlází, mísí |
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda
Další písmena
Znak | Kód |
---|---|
Ä | .-.- |
É | ..–.. |
Ö | ---. |
Ü | ..– |
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda
Číslice
Znak | Kód | Zkrácený kód |
---|---|---|
1 | .---- | .- |
2 | ..--- | ..- |
3 | …– | …- |
4 | …- | |
5 | ..... | |
6 | -… | |
7 | –… | -… |
8 | ---.. | -.. |
9 | ----. | -. |
0 | ----- | - |
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda
Znaky
Znak | Kód | Popis |
---|---|---|
? | ..–.. | otazník |
, | –..– | čárka |
! | –…- | vykřičník |
. | .-.-.- | tečka |
; | -.-.-. | středník |
/ | -..-. | lomítko |
= | -…- | rovnítko |
– | -…- | pomlčka |
<-> | .----. | odsuvník, tabulátor |
( | -.–. | závorka (otevírací) |
) | -.–.- | závorka (uzavírací) |
" " | .-..-. | uvozovka |
: | ---… | dvojtečka |
_ | ..–.- | podtržítko |
@ | .–.-. | zavináč („posíláme e-mail“) |
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda
Ukázka
Opět se vrátíme k běžnému předávání informací a jeho nácviku. Jako mnemotechnickou pomůcku můžeme uvést například stanovení otázek, na které si můžeme odpovědět a ověřit si, zda „kódujeme“ tak, aby nám recipient rozuměl.
Otázky:
Komu informaci předáváme?
Kde ji předáváme?
Kdy ji předáváme?
Proč ji předáváme?
Jakým způsobem ji předáváme?