Teorie a jak na to? II.

  1. Jak zařídit, aby s námi chtěli ostatní komunikovat?

V této části výkladu se zaměříme na konkrétní soubory prostředků (systémy znaků), které v komunikaci můžeme použít. Zdůrazníme, že každý komunikační kód, kterým může být například znaková řeč, soustava varovných signálů, Morseova abeceda, vlajková abeceda, chemické značky apod., musí být pro příjemce dostatečně srozumitelný.

K lepšímu pochopení probíraného učiva žáky rozdělíme do skupin. Seznámíme je s Morseovou abecedou, kterou máme předtištěnou na pracovních listech. Po jejím prostudování dostanou za úkol sestavit pomocí tohoto kódu krátké sdělení pro ostatní skupiny. V závěru cvičení prodiskutujeme úspěšnost použití zadaného kódu a vysvětlíme, proč jsme se v určitých bodech rozklíčování kódu potýkali s případnými problémy.

Příklad komunikačního kódu

Morseova abeceda

Písmena abecedy

Znak Kód Pomůcka Znak Kód Pomůcka
A .- akát N -. národ, nástup, náchod, náves
B -… blýskavice, bábrlinka O --- ó náš pán, ó náš háj
C -.-. cílovníci P .–. papírníci
D -.. dálava, dálnice Q –.- kvílí orkán, kváká žabák
E . erb R .-. rarášek
F ..-. Filipíny, filiálka S sekera, silnice, sobota, světluška
G –. Grónská zem, gnómóny T - tón, tér, trám, tůň, té
H hrachovina, holubice, harmonika U ..- učený, uličník, uragán
Ch ---- chléb nám dává, chválí nás pán, chvátá k nám sám (rád) V …- vyučený, vyvolený, vinobraní
I .. ibis, Ivan W .– wagón klád, waltrův vůz
J .--- jasmín bílý, junácká hůl X -..- Xénokratés, Xénie má
K -.- krákorá, království Y -.– ý se ztrácí, ý se krátí, Ýgar mává
L .-.. lupíneček, lední hokej Z –.. známá žena, zpíváme jen, zrádná žena
M mává, mlází, mísí      

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda


Další písmena

Znak Kód
Ä .-.-
É ..–..
Ö ---.
Ü ..–

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda


Číslice

Znak Kód Zkrácený kód
1 .---- .-
2 ..--- ..-
3 …– …-
4 …-  
5 .....  
6 -…  
7 –… -…
8 ---.. -..
9 ----. -.
0 ----- -

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda


Znaky

Znak Kód Popis
 ? ..–.. otazník
, –..– čárka
! –…- vykřičník
. .-.-.- tečka
; -.-.-. středník
/ -..-. lomítko
= -…- rovnítko
-…- pomlčka
<-> .----. odsuvník, tabulátor
( -.–. závorka (otevírací)
) -.–.- závorka (uzavírací)
" " .-..-. uvozovka
: ---… dvojtečka
_ ..–.- podtržítko
@ .–.-. zavináč („posíláme e-mail“)

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/…eova_abeceda

Ukázka

Opět se vrátíme k běžnému předávání informací a jeho nácviku. Jako mnemotechnickou pomůcku můžeme uvést například stanovení otázek, na které si můžeme odpovědět a ověřit si, zda „kódujeme“ tak, aby nám recipient rozuměl.

Otázky:

Komu informaci předáváme?
Kde ji předáváme?
Kdy ji předáváme?
Proč ji předáváme?
Jakým způsobem ji předáváme?