Výklad problematiky komunikační strategie nejprve začneme uvedenou ukázkou, kde se fotbalový tým domlouvá na strategii (taktice), kterou by měl dosáhnout svého komunikačního cíle (záměru), tedy dát gól.
Ukázka:
Představte si, že jste hráč fotbalového týmu, kterého čeká
důležité utkání. Cílem vašeho týmu je dát co nejvíce gólů do brány
soupeře a vyhrát celý zápas. K tomu, abyste jako tým mezi sebou dobře
spolupracovali, vymyslíte se svým trenérem určitý plán (pravidla) postupu
hry. Pokud bude stanovený plán dodržen, je velká pravděpodobnost, že
svého cíle dosáhnete.
Žákům na tomto praktickém příkladu vysvětlíme, co je to strategie. Pro zpestření výuky můžou žáci celou scénku sehrát.
Příklad:
Rozdělíme je na útočníky, obránce, brankáře a trenéra týmu. Trenér
určuje strategii, hráči podávají návrhy. V závěru můžeme vyvolat
diskuzi o významu strategie v komunikačním procesu. Necháme žáky říci,
jaké jsou jejich nejčastější komunikační cíle (např. přemluvit
maminku, aby je pustila do kina) a nechat je popsat, jakým způsobem
s maminkou komunikují, jaký komunikační kód je nejlépe zvolit a zda mají
předem promyšleno, jaké jazykové prostředky použijí apod.
Zdůrazníme, že komunikační strategie je záměrná taktika či postup, který v komunikačním procesu používáme k dosažení našeho komunikačního cíle. Tato strategie by měla být založena na co možná nejúčinnějších krocích (např. vhodné využití jazykových prostředků, neverbální komunikace apod.).
Rozdíly mezi jednotlivými komunikačními strategiemi je možné ukázat na
konkrétních ukázkách, které k příslušné komunikační strategii vždy
uvádíme. Následně dáme prostor žákům, aby uvedli názorné příklady ze
svého života.
Celkový přehled komunikačních strategií jim jednoduchým způsobem umožní
porovnat typické znaky, které jsou pro danou komunikační strategii
charakteristické.
Celkový přehled komunikačních strategií
Typ komunikační strategie | Charakteristické znaky |
---|---|
Zdvořilostní | respektuje názor druhých vyjadřuje zdvořilost a vstřícnost |
Kooperativní | stručné a srozumitelné vyjádření využívá ověřená fakta |
Agresivní | útočné jednání využívá nezdvořilé jazykové prostředky záměrně se snaží ublížit |
Konfliktní | dochází ke střetu dvou odlišných názorů nikdo nechce ustoupit každý prosazuje jen svůj komunikační cíl |
Asertivní | otevřené jednání, kde si může každý prezentovat svůj názor umožňuje, aby i druhá strana měla šanci prosadit svůj zájem neubližuje sobě ani jiným vyhýbá se vysvětlování „proč“ |
Manipulativní | neříká, co si opravdu myslí snaží se ostatní přesvědčit o správnosti své myšlenky za každou cenu využívá různé intriky záměrně neposkytuje všechny informace |
Reklamní | propaguje výrobky, služby a reklamní značky cílem je zvýšení prodeje výrobku či služby snaží se účastníky komunikace ovlivnit prostřednictvím médií |
Další zajímavé materiály ke komunikačním strategiím najdete
pod těmito odkazy:
http://elischka001.wordpress.com/…ujcit-tuzku/
http://oko.yin.cz/1/asertivita/
http://credo-e.blogspot.cz/…rtivita.html
http://www.szsmb.cz/…EN%C3%8D.pdf
http://web.quick.cz/…hodovani.htm
http://studium.propsychology.cz/…20hotovo.pdf
http://clanky.rvp.cz/…zovani.html/
http://ografologii.blogspot.cz/…-nasili.html
http://clanky.rvp.cz/…zovani.html/
http://clanky.rvp.cz/…ediich.html/
http://clanky.rvp.cz/…lator-.html/
Shrnutí