Teorie a jak na to? IV.

  1. Komunikační strategie

Výklad problematiky komunikační strategie nejprve začneme uvedenou ukázkou, kde se fotbalový tým domlouvá na strategii (taktice), kterou by měl dosáhnout svého komunikačního cíle (záměru), tedy dát gól.

Ukázka:
Představte si, že jste hráč fotbalového týmu, kterého čeká důležité utkání. Cílem vašeho týmu je dát co nejvíce gólů do brány soupeře a vyhrát celý zápas. K tomu, abyste jako tým mezi sebou dobře spolupracovali, vymyslíte se svým trenérem určitý plán (pravidla) postupu hry. Pokud bude stanovený plán dodržen, je velká pravděpodobnost, že svého cíle dosáhnete.

Žákům na tomto praktickém příkladu vysvětlíme, co je to strategie. Pro zpestření výuky můžou žáci celou scénku sehrát.

Příklad:
Rozdělíme je na útočníky, obránce, brankáře a trenéra týmu. Trenér určuje strategii, hráči podávají návrhy. V závěru můžeme vyvolat diskuzi o významu strategie v komunikačním procesu. Necháme žáky říci, jaké jsou jejich nejčastější komunikační cíle (např. přemluvit maminku, aby je pustila do kina) a nechat je popsat, jakým způsobem s maminkou komunikují, jaký komunikační kód je nejlépe zvolit a zda mají předem promyšleno, jaké jazykové prostředky použijí apod.

Zdůrazníme, že komunikační strategie je záměrná taktika či postup, který v komunikačním procesu používáme k dosažení našeho komunikačního cíle. Tato strategie by měla být založena na co možná nejúčinnějších krocích (např. vhodné využití jazykových prostředků, neverbální komunikace apod.).

Rozdíly mezi jednotlivými komunikačními strategiemi je možné ukázat na konkrétních ukázkách, které k příslušné komunikační strategii vždy uvádíme. Následně dáme prostor žákům, aby uvedli názorné příklady ze svého života.
Celkový přehled komunikačních strategií jim jednoduchým způsobem umožní porovnat typické znaky, které jsou pro danou komunikační strategii charakteristické.

Celkový přehled komunikačních strategií

Typ komunikační strategie Charakteristické znaky
Zdvořilostní respektuje názor druhých
vyjadřuje zdvořilost a vstřícnost
Kooperativní stručné a srozumitelné vyjádření
využívá ověřená fakta
Agresivní útočné jednání
využívá nezdvořilé jazykové prostředky
záměrně se snaží ublížit
Konfliktní dochází ke střetu dvou odlišných názorů
nikdo nechce ustoupit
každý prosazuje jen svůj komunikační cíl
Asertivní otevřené jednání, kde si může každý prezentovat svůj názor
umožňuje, aby i druhá strana měla šanci prosadit svůj zájem
neubližuje sobě ani jiným
vyhýbá se vysvětlování „proč“
Manipulativní neříká, co si opravdu myslí
snaží se ostatní přesvědčit o správnosti své myšlenky za každou cenu
využívá různé intriky
záměrně neposkytuje všechny informace
Reklamní propaguje výrobky, služby a reklamní značky
cílem je zvýšení prodeje výrobku či služby
snaží se účastníky komunikace ovlivnit prostřednictvím mé­dií

Další zajímavé materiály ke komunikačním strategiím najdete pod těmito odkazy:
http://elischka001.wordpress.com/…ujcit-tuzku/
http://oko.yin.cz/1/asertivita/
http://credo-e.blogspot.cz/…rtivita.html
http://www.szsmb.cz/…EN%C3%8D.pdf
http://web.quick.cz/…hodovani.htm
http://studium.propsychology.cz/…20hotovo.pdf
http://clanky.rvp.cz/…zovani.html/
http://ografologii.blogspot.cz/…-nasili.html
http://clanky.rvp.cz/…zovani.html/
http://clanky.rvp.cz/…ediich.html/
http://clanky.rvp.cz/…lator-.html/


Shrnutí

  1. Žák by měl získat základní představu o tom, co je to komunikační strategie.
  2. Měl by umět rozpoznat jednotlivé druhy komunikačních strategií.
  3. Měl by umět charakterizovat zdvořilost, umět vysvětlit, v jakých situacích je jí vhodné používat a vyjmenovat alespoň některé z charakteris­tických znaků zdvořilostní komunikační strategie.
  4. Měl by umět vysvětlit význam slova kooperace, uvést příklady, v jakých situacích je jí vhodné používat a vyjmenovat alespoň některé z charakteris­tických znaků kooperativní komunikační strategie.
  5. Měl by umět definovat agresi a vysvětlit, v jakých případech jsou lidé agresivní, pohovořit o možných příčinách agrese a vyjmenovat alespoň některé z charakteris­tických znaků agresivní komunikační strategie.
  6. Měl by umět vysvětlit význam slova konflikt, popsat, jakým způsobem k němu ve většině případů dochází, říci jak mu lze předcházet a vyjmenovat alespoň některé ze základních znaků konfliktní komunikační strategie.
  7. Měl by umět charakterizovat asertivitu, vysvětlit proč je důležité ovládat asertivní chování a vyjmenovat alespoň několik z charakteris­tických znaků asertivní komunikační strategie.
  8. Měl by umět vysvětlit pojem manipulace, říci proč ji není vhodné používat a vyjmenovat alespoň některé z charakteris­tických znaků manipulativní komunikační strategie.
  9. Měl by umět definovat pojem reklama a dokázat vysvětlit, co je jejím hlavním cílem.