Cvičení Zdvořilostní komunikační strategie
Formulace učebního úkolu č. 1
Upravte následující věty tak, aby informace vyzněly pro příjemce zdvořile.
Podmínky plnění
počítač, dataprojektor nebo pracovní listy, na kterých budou mít žáci vytištěné textové ukázky
Cíl učební činnosti
Žák se má naučit používat prvky zdvořilostní komunikační strategie a umět je aplikovat v různých komunikačních situacích.
Řešení:
Formulace učebního úkolu č. 2
Najděte v textu slovní obraty, které v dané komunikační situaci vyjadřují zdvořilost.
Podmínky plnění
počítač, dataprojektor nebo pracovní listy, na kterých budou mít žáci vytištěné textové ukázky
Cíl učební činnosti
Žák si má procvičovat schopnost rozpoznávání slovních obratů, které jsou pro zdvořilostní komunikační strategii typické.
Řešení:
Formulace učebního úkolu č. 3
Vymyslete dialog na níže zadaná témata s tím, že v komunikaci užijete zdvořilostní strategii.
Podmínky plnění
práce ve dvojicích
Nejprve necháme žáky zamyslet se nad tím, jak by danou situaci řešili v reálném životě a následně ve dvojicích nacvičí dialogy s prvky zdvořilostní strategie. Žáci mohou svůj dialog předvést i před celou třídou. V rámci nácviku můžeme pracovat i s několika variantami, kdy zdvořilostní strategii používají buď oba dva účastníci komunikace, nebo pouze jeden z nich. Na závěr inscenovaný rozhovor s žáky vždy rozebereme, upozorníme na možné chyby a úskalí a snažíme se je motivovat k tomu, že zdvořilé jednání k druhým by mělo být naprostou samozřejmostí pro všechny.
Cíl učební činnosti
Praktický nácvik zdvořilostní komunikační strategie.
a)
Téma: Rozhovor matky s dcerou
Situace: Dcera A chce, aby ji matka B pustila na
diskotéku.
Řešení:
A: „Mami, já chci jít s Luckou na diskotéku. Můžu?“
B: „Jani, já bych tě moc ráda pustila, ale bohužel to nejde.“
A: „A proč?“
B: „Je mi to moc líto, ale tvoje studijní výsledky nejsou moc dobré. Byla
bych ráda, abys nejprve myslela na školu a pak na všechno ostatní.“
b)
Téma: Rozhovor zákazníka A s prodavačkou B
Situace: Zákazník přichází reklamovat vadné
zboží
Řešení:
A: „Dobrý den, prosím vás, přišel jsem reklamovat tričko, které jsem si
u vás koupil minulý týden.“
B: „A v čem je problém?“
A: „Vzal jsem si ho na sebe a zjistil jsem, že když se v něm trochu
zapotím, začne pouštět barvu a já jsem pak celý špinavý. Bylo by možné
ho prosím vyměnit za jiné zboží? Tohle opravdu nosit nebudu.“
B: „To je samozřejmé. Budeme se vám snažit vyhovět. Nejprve ale musím
dojít za paní vedoucí. Musím se jí zeptat, jakým způsobem to budeme
řešit. Máte od toho paragon?“
c)
Téma: Rozhovor s paní učitelkou
Situace: Žák A se snaží paní učitelku B
přemluvit, aby ho ještě jednou vyvolala a dala mu šanci opravit si špatnou
známku z českého jazyka.
Řešení:
A: „Paní učitelko, prosím vás, byla byste tak hodná a mohla mě ještě
jednou vyvolat?“
B: „Martine, celou dobu v hodinách nepracuješ, vůbec se nesnažíš a
nenosíš ani domácí úkoly. Teď ti na vysvědčení z českého jazyka
vychází trojka. Nevím, jestli máš šanci si známku ještě opravit. To bys
tedy musel v následujících dnech pořádně zabrat.“
A: „Já vím, já bych se opravdu snažil. Paní učitelko, kdybyste byla
opravdu tak laskavá a vyvolala mě, slibuji, že se polepším.“