Cvičení I.


Cvičení Zdvořilostní komunikační strategie

Formulace učebního úkolu č. 1

Upravte následující věty tak, aby informace vyzněly pro příjemce zdvořile.

Podmínky plnění

počítač, dataprojektor nebo pracovní listy, na kterých budou mít žáci vytištěné textové ukázky

Cíl učební činnosti

Žák se má naučit používat prvky zdvořilostní komunikační strategie a umět je aplikovat v různých komunikačních situacích.

  1. Ukaž mi tu knihu. Chci se podívat na fotografie, které jsou v příloze.
  2. Ukliď si pokoj. Máš tam hrozný nepořádek.
  3. Mám hlad. Chci si namazat chleba. Podej mi máslo z lednice.
  4. Musíme to spolu ještě probrat. Tvoje výkony v poslední době nestojí za nic. Přemýšlím o tom, že budeš z oddílu muset odejít.
  5. Půjdeme odpoledne do kina? Stejně nemáš co dělat.

Řešení:

  1. Budeš tak hodný a ukážeš mi tu knihu? Rád bych se podíval na fotografie, které jsou v příloze.
  2. Můžeš si, prosím, uklidit pokoj? Není dobré, když je tam takový nepořádek.
  3. Mám hlad. Chtěla bych si namazat chleba. Kdyby tě to neobtěžovalo, mohl bys mi podat máslo z lednice?
  4. Bylo by dobré, kdybychom to spolu probrali. Tvoje výkony v poslední době úplně neodpovídají tomu, co bys ve skutečnosti opravdu mohl dosáhnout. Nepřemýšlíš o tom, že bys z oddílu odešel a vybral si něco, co tě bude více bavit?
  5. Nechtěl bys jít odpoledne se mnou do kina? Možná máš ještě jiné plány, ale mě by to moc potěšilo.

Formulace učebního úkolu č. 2

Najděte v textu slovní obraty, které v dané komunikační situaci vyjadřují zdvořilost.

Podmínky plnění

počítač, dataprojektor nebo pracovní listy, na kterých budou mít žáci vytištěné textové ukázky

Cíl učební činnosti

Žák si má procvičovat schopnost rozpoznávání slovních obratů, které jsou pro zdvořilostní komunikační strategii typické.

  1. Byl byste tak hodný a mohl mi otevřít dveře? Zapomněla jsem si klíče.
  2. Dobrý den, mohla bych vás požádat o podpis? Jste můj nejoblíbenější zpěvák.
  3. Promiňte, pane, byl byste tak laskav a udělal krok stranou? Stojíte mi na vlečce od šatů.
  4. Nezlobte se, já dnes určitě nepřijdu. Bohužel už mám domluvené něco jiného.
  5. Holky, neměly byste dnes večer čas? Mám dva lístky navíc na koncert Tomáše Kluse.

Řešení:

  1. byl byste tak hodný a mohl
  2. mohla bych požádat
  3. promiňte, byl byste tak laskav
  4. nezlobte se, bohužel už mám něco domluvené
  5. neměly byste

Formulace učebního úkolu č. 3

Vymyslete dialog na níže zadaná témata s tím, že v komunikaci užijete zdvořilostní strategii.

Podmínky plnění

práce ve dvojicích

Nejprve necháme žáky zamyslet se nad tím, jak by danou situaci řešili v reálném životě a následně ve dvojicích nacvičí dialogy s prvky zdvořilostní strategie. Žáci mohou svůj dialog předvést i před celou třídou. V rámci nácviku můžeme pracovat i s několika variantami, kdy zdvořilostní strategii používají buď oba dva účastníci komunikace, nebo pouze jeden z nich. Na závěr inscenovaný rozhovor s žáky vždy rozebereme, upozorníme na možné chyby a úskalí a snažíme se je motivovat k tomu, že zdvořilé jednání k druhým by mělo být naprostou samozřejmostí pro všechny.

Cíl učební činnosti

Praktický nácvik zdvořilostní komunikační strategie.

a)
Téma: Rozhovor matky s dcerou
Situace: Dcera A chce, aby ji matka B pustila na diskotéku.
Řešení:
A: „Mami, já chci jít s Luckou na diskotéku. Můžu?“
B: „Jani, já bych tě moc ráda pustila, ale bohužel to nejde.“
A: „A proč?“
B: „Je mi to moc líto, ale tvoje studijní výsledky nejsou moc dobré. Byla bych ráda, abys nejprve myslela na školu a pak na všechno ostatní.“

b)
Téma: Rozhovor zákazníka A s prodavačkou B
Situace: Zákazník přichází reklamovat vadné zboží
Řešení:
A: „Dobrý den, prosím vás, přišel jsem reklamovat tričko, které jsem si u vás koupil minulý týden.“
B: „A v čem je problém?“
A: „Vzal jsem si ho na sebe a zjistil jsem, že když se v něm trochu zapotím, začne pouštět barvu a já jsem pak celý špinavý. Bylo by možné ho prosím vyměnit za jiné zboží? Tohle opravdu nosit nebudu.“
B: „To je samozřejmé. Budeme se vám snažit vyhovět. Nejprve ale musím dojít za paní vedoucí. Musím se jí zeptat, jakým způsobem to budeme řešit. Máte od toho paragon?“

c)
Téma: Rozhovor s paní učitelkou
Situace: Žák A se snaží paní učitelku B přemluvit, aby ho ještě jednou vyvolala a dala mu šanci opravit si špatnou známku z českého jazyka.
Řešení:
A: „Paní učitelko, prosím vás, byla byste tak hodná a mohla mě ještě jednou vyvolat?“
B: „Martine, celou dobu v hodinách nepracuješ, vůbec se nesnažíš a nenosíš ani domácí úkoly. Teď ti na vysvědčení z českého jazyka vychází trojka. Nevím, jestli máš šanci si známku ještě opravit. To bys tedy musel v následujících dnech pořádně zabrat.“
A: „Já vím, já bych se opravdu snažil. Paní učitelko, kdybyste byla opravdu tak laskavá a vyvolala mě, slibuji, že se polepším.“