Cvičení V.


Cvičení Asertivní komunikační strategie

Formulace cvičného úkolu č. 1

Situace: Představte si, že jdete po chodníku, zastaví vás neznámý člověk a láká vás do auta s tím, že vám ukáže například nejnovější videohru, auto na ovládání a podobně.

a) Vaším úkolem je cizího člověka asertivně odmítnout a i přes jeho opakované naléhání důrazně říci ne. Připravte si se spolužáky tuto komunikační situaci jako scénku a předveďte ji před celou třídou.

Nejprve zopakujeme pravidla asertivní komunikační strategie. Následně se pokusíme nacvičit aplikaci těchto pravidel v praxi. Téma úkolu je záměrně koncipováno tak, abychom žáky upozornili na možná nebezpečí a nástrahy, které je v životě mohou potkat a zároveň si ukázali, jakým způsobem v této situaci můžeme říct asertivní „ne“.

b) Pokuste se ve třídě rozvést diskuzi o tom, jakým způsobem se je v těchto případech třeba chovat a sestavte alespoň pět pravidel postupu, který byste v této situaci poradili ostatním.

Žáky vedeme k vyjádření vlastního názoru. Na pracovní listy nebo na tabuli je necháme sestavit možný návrh řešení dané situace. V této souvislosti je do výuky možné jako zpestření zapojit diskuzi s policisty, psychology nebo sociology, kteří by s dětmi k tématu pohovořili a poradili jim další možné způsoby a postupy řešení.

Podmínky plnění

cvičné listy, tabule nebo flipchard

Cíl učební činnosti

Nácvik asertivních reakcí v praxi.

Formulace cvičného úkolu č. 2

Situace: V restauraci jste si objednali vepřový řízek s bramborovou kaší. Číšník vám však jídlo přinesl studené a maso je úplně tvrdé.

Z následujících možností vyberte větu, která odpovídá volbě asertivní komunikační strategie a vysvětlete proč.

Podmínky plnění

počítač, dataprojektor, pracovní listy

Cíl učební činnosti

Rozeznat používání asertivní komunikační strategie v praxi.

  1. „To je hrůza, vždyť je to tvrdé jako kámen. A co ta kaše? Tu jste rovnou vytáhl z ledničky, ne?“
  2. „Pane vrchní, můžete sem na chvilku přijít? Tohle jídlo jíst nebudu. Přinesl jste mi to studené a řízek je tak tvrdý, že ho nemohu ani ukousnout. Doneste mi prosím jiný řízek a prosím, aby bylo jídlo teplé.“
  3. „Promiňte, byl byste tak hodný. Nevím, jestli mám pravdu, ale víte, jídlo se mi zdá nějaké studené a ten řízek poněkud tvrdý … prosím nezlobte se na mě, nechci dělat problémy, určitě je jinak vše v pořádku.“

Řešení: Správnou variantou je ukázka b), kde klient asertivně upozornil číšníka, že takové jídlo jíst nebude, vysvětlil proč a neostýchal se požádat o nápravu.
Ve variantě a) klient použil konfliktní komunikační strategii a varianta c) je jasnou ukázkou strategie zdvořilostní.