Ukázka č. 1
Situace: Dívka A hovoří se svou trenérkou moderní gymnastiky B. Před malou chvilkou se od své nejlepší kamarádky dozvěděla, že není na rozpisu nominací na závody v pódiových skladbách. Snaží se trenérce vysvětlit, že by na závody jet měla.
A: „Lenka mi říkala, že nejsem v nominaci na závody
v pódiových skladbách, které jsou tohle úterý v Brně.“
B: „Má pravdu, nejsi.“
A: „A proč? Já se na ně tolik těšila.“
B: „To je sice možné, ale máš smůlu. Už před časem
jsem ti říkala, že pokud nebudeš cvičit a chodit na trénink pravidelně,
na závody se skupinou prostě nepojedeš.“
A: „Já za to ale nemůžu. Rodiče
trvají na tom, že v některých dnech musím hlídat mladší
sestru, když jsou v práci.“
B: „To mě sice mrzí, ale nic to nemění na skutečnosti,
že jsi na trénincích nebyla. Nemáš natrénováno a zkazila bys to celému
týmu.“
A: „Já jsem ale hodně trénovala doma a
Lenka mě celou sestavu doučila. Dejte mi ještě
šanci, předvedu vám to.“ Za celý rok jsem
byla podle výsledků jednotlivých závodů druhá nejlepší z celé
skupiny. Nebojte se, nic nezkazím!“
B: „Dobře. Uvidíme, jestli to zvládneš.“
A: „Zvládnu. Děkuji moc.“
Ukázka č. 2
Situace: Babička A, které je 81 let, jde se svým pětiletým vnukem na výlet na vyhlídkovou věž. U pokladny si řádně zakoupila vstupenku a nyní stojí u hlavního vchodu, kde jsou schody a také výtah. Vstupenku podává jednomu z pořadatelů B a chce nastoupit do výtahu.
A: „Dobrý den, tady je vstupenka. Můžeme nastoupit do
výtahu?“
B: „Nemůžete, nemáte na vstupence razítko, že
jste si za výtah připlatila. Budete muset jít po schodech.“
A: „Pane, já se při chůzi musím opírat o hůlku.
Schody bych až do třetího patra rozhodně nevyšla.“
B: „To je mi líto. Nemáte ale razítko, nemůžu vás
tedy pustit.“
A: „Pustit mě musíte. U pokladny máte napsáno, že
pro děti do šesti let a důchodce nad 80 let je výtah zdarma. Na výtah mám
tedy právo.“
B: „To je možné, ale bez razítka vás nepustím.
Jděte si znovu k pokladně, ať vám razítko na vstupenku dají.“
A: „O razítku u pokladny není nikde ani slovo. Za
vstupenku jsem řádně zaplatila. Pokud se s obsluhou pokladny neumíte
domluvit na pevných pravidlech, není to moje věc. Já jsem platící klient.
Problém tedy musíte řešit vy jako organizátor. Dojděte si k pokladně
sám.“
B: „Dobře, tak pro tentokrát vás do výtahu
pustím.“