Ukázky II.


  1. Kooperativní komunikační strategie

Ukázka č. 1

Situace: Matka A ráno hovoří se svým synem Mirkem B.

A: „Mirku, v kolik hodin dnes přijdeš domů?“
B: „Ve čtyři, ale kdybych měl zpoždění, zavolám ti.“
A: „Snaž se přijít včas a nezapomeň cestou v cukrárně vyzvednout objednaný dort.“
B: „Proč?“
A: „Táta má dnes přece narozeniny.“
B: „Aha, máš pravdu. Na to jsem zapomněl. Přijdu tedy ve čtyři přesně, abychom pro něho stihli připravit oslavu dřív, než dorazí z práce.“


Ukázka č. 2

Situace: Pan A nezaplatil fakturu firmě B za dodané dřevo na stavbu rodinného domku. Téměř polovina dřeva, které firma dodala, však nebyla kvalitní.

B: „Pane Nováku, máme u vás evidovanou nezaplacenou fakturu za dodané dřevo na stavbu vašeho domu.“
A: „To máte pravdu. Já jsem si toho vědom. Hned vám také vysvětlím, proč jsem fakturu nezaplatil.“
B: „Něco snad bylo v nepořádku?“
A: „Téměř polovina celé dodávky dřeva byla nekvalitní. Tento problém jsem už nahlásil vašemu zástupci a rozhodl jsem se, že za takové zboží platit nebudu.“
B: „V tomto případě se vám omlouváme a navrhujeme toto řešení. Buď za dodané dřevo zaplatíte jen polovinu fakturované částky nebo zaplatíte celou částku s tím, že vám druhou část dodávky dřeva dodáme v požadované kvalitě.“
A: „Dobře. Volím druhou variantu nabídky. Dodejte mi kvalitní dřevo. Nutně ho potřebuji pro dokončení stavebních prací. Příště ale doufám, že se vám podobná věc už nestane.“