Propagující projevy, odborné projevy, pracovní
projevy, příležitostné a ceremoniální
U každé skupiny projevů se žáci seznámí s jejich cílem, výčtem
jednotlivých žánrů a jejich stručnou charakteristikou.
Pro zájemce o informace týkající se pracovních projevů (např. zásady
telefonování a vedení porad) přikládáme podrobnější údaje.
Jak být úspěšným účastníkem porady?
Odolejte pokušení dokončovat věty za jiné.
Vyhýbejte se konfliktům.
I když obecně platí zásada, že papoušci nejméně riskují, nebojte
se vyslovit svůj názor.
Nemusíte mít pravdu za každou cenu, musíte umět i prohrávat.
Nevyhýbejte se ani kontroverzním tématům.
Nikdy nezapomínejte na vhodnou argumentaci!
Připomínáme antickou moudrost: „Protože jsem nenaslouchal
člověku, s nímž jsem hovořil, nic jsem se nedozvěděl, nenavázal jsem
s ním kontakt a nemohl jsem mu pomoci.“
Telefonování
Neměli byste telefonovat déle než 3 minuty.
Nenechávejte telefon dlouze zvonit (optimální je dvojí až trojí
zazvonění).
Voláte-li někomu, vždy se na hovor připravte.
Mluvte pomalu a zřetelně, zachovejte si přátelský tón a nezapomeňte
se i „do telefonu“ usmívat. Věřte, příjemce hovoru to pozná.
Neslibujte to, co nemůžete udělat.
Nikdy nehovořte o nikom neslušně.
Při soukromých hovorech vždy zvažte čas vhodný k telefonování.
Volaný by se měl ohlásit jménem, číslem telefonní stanice nebo
názvem pracoviště.
Když voláme spolužáka nebo kolegu a ohlásí se někdo z rodičů, je
nezbytné představit se plným jménem a až potom žádáme volaného
k telefonu.
Shrnutí
Žák by měl umět vyjmenovat a poznat základní útvary
řečnického stylu.
Měl by mít představu o tom, kdy se který projev používá a co je
jeho cílem.
Měl by být schopen rozpoznat nedostatky u jednotlivých útvarů.