Ukázky V.


Pro lepší představivost přikládáme také několik videoukázek. Žáci by již na základě textových ukázek měli mít povědomí o tom, jaký je rozdíl mezi jednotlivými žánry řečnického stylu. Klademe důraz na to, aby si žáci uvědomovali, že cílem každého projevu je příjemce přesvědčit, ovlivnit jeho myšlení, zaujmout jej, informovat apod.

Zatímco v textových ukázkách jsme se soustředili na témata ze školního prostředí, ve videoukázkách uvádíme většinou projevy z politického prostředí, každý však má jiný komunikační záměr.

Po zhlédnutí ukázky vždy projev zhodnotíme a zcharakterizujeme. Dbáme na to, aby se žáci zaměřili nejen na jazykové prostředky projevu, ale také na mimojazykové prostředky.

1. PROJEV

Cíl projevu: novoroční pozdrav občanům

Mimojazykové prostředky vzbuzující pozornost: pomalé tempo řeči, dikce, tón hlasu, oční kontakt, řečník sedí (ne autoritativní projev ve stoje)…

Mimojazykové prostředky rušivé: necháme na dojmu žáků (např. vada řeči…)


2. PRACOVNÍ PROJEV

Cíl projevu: přimět občany k zamyšlení o důležitosti referenda

Mimojazykové prostředky vzbuzující pozornost: důraz na důležitá slova, výzva…

Mimojazykové prostředky rušivé: necháme na dojmu žáků (např. rychlé tempo, téměř žádný oční kontakt…)


3. ODBORNÝ PROJEV

Cíl projevu: informovat občany o předsednictví EU

Mimojazykové prostředky vzbuzující pozornost: oční kontakt, tempo řeči, stručnost, jasnost, výstižnost, krátké věty…

Mimojazykové prostředky rušivé: necháme na dojmu žáků


4. PROPAGUJÍCÍ PROJEV

Cíl projevu: upozornit občany na problematiku životního prostředí apod., přimět je k zamyšlení

Mimojazykové prostředky vzbuzující pozornost: pomalé tempo řeči, dikce, tón hlasu, oční kontakt, řečník sedí (ne autoritativní projev ve stoje)…

Mimojazykové prostředky rušivé: necháme na dojmu žáků


5. PŘÍLEŽITOSTNÝ PROJEV

Cíl projevu: poblahopřát

Mimojazykové prostředky vzbuzující pozornost: pomalé tempo řeči, přirozená mluva (bez čtení), oční kontakt, úsměv…

Mimojazykové prostředky rušivé: necháme na dojmu žáků


6. PROSLOV

Cíl projevu: poděkovat pedagogům, rodině…

Mimojazykové prostředky vzbuzující pozornost: příjemná barva hlasu…

Mimojazykové prostředky rušivé: necháme na dojmu žáků (např. ne častý oční kontakt, čtení působí nepřirozeně, je příliš rychlé…)


7. SOUDNÍ ŘEČ

Cíl projevu: vyjádřit vlastní myšlenky k procesu

Mimojazykové prostředky vzbuzující pozornost: pomalé tempo řeči, důraz kladen na důležitých slovech, klidná a rozvážná řeč, hlasitá promluva, sebejistá řeč bez náznaku pochybností, účinné kladení pauz…

Mimojazykové prostředky rušivé: necháme na dojmu žáků