Studijní opora nabízí nový pohled na metody zdokonalování řečnického umění žáků základních škol a víceletých gymnázií. V teoretické části vychází z rétorických zásad nejslavnějších řečníků historie, na které navazuje inovativními metodami nácviku dýchání, artikulace a práce s hlasem. Předkládá konkrétní postupy zvládání obtížných situací v mluveném projevu a uvádí řadu možností, jak lze překonat trému.
Studijní opora se věnuje problematice komunikačních strategií, zabývá se jejich rozpoznáváním a vhodnou volbou vedoucí k dosažení požadovaného komunikačního cíle. Zaměřuje se na pravidla komunikace, upozorňuje na možná úskalí, která v komunikačním procesu mohou nastat a uvádí konkrétní příklady, jak v takových situacích postupovat.
Studijní opora rozebírá téma řečnického funkčního stylu. Zaměřuje se na jeho hlavní typy a jejich charakteristickou strukturu. Podrobně se věnuje řečnickým figurám a podává náměty k přípravě scénáře vlastního mluveného projevu.
Studijní opora se zabývá složením fonačního ústrojí, správnou artikulací, fyziologií a hygienou hlasu a v neposlední řadě i charakteristikou výslovnostních vad. V praktických cvičeních jsou navrženy možné nápravy lehčích forem vadné výslovnosti jednotlivých hlásek.
Studijní opora se zaměřuje na způsob využití jazykových prostředků v mluveném projevu, zamýšlí se nad spisovnými a nespisovnými útvary českého jazyka a jejich příznaky. Praktická část podává konkrétní návrhy cvičení na rozvoj slovní zásoby.
Studijní opora uživatele seznamuje se základními informacemi o procesu práce, jehož cílem je rozvíjet jeho tvořivé schopnosti a dovednosti, nebát se vyjádřit své nápady a aplikovat jednotlivé tvůrčí postupy na konkrétní řešení v běžných komunikačních situacích.
Studijní opora se soustředí na tvůrčí proces v komunikaci a zabývá se schopnostmi, které jsou pro tvořivou osobnost charakteristické. Zároveň přináší základní poznatky o kreativitě a kritériích tvořivého myšlení, které v praktických cvičeních aplikuje na práci v hodinách literární výchovy.
Studijní opora poukazuje na pronikání nesklonných nebo dokonce nesprávných tvarů do skloňování druhů číslovek, případně počítaného předmětu v mluveném projevu. Zejména se orientuje na ukázky z televizního a rozhlasového zpravodajství a publicistiky.
Studijní opora se zaměřuje na výskyt morbidních slov a výrazů označujících duševní stavy a choroby, v současném mluveném i psaném projevu. V konkrétních ukázkách a cvičeních uživateli nabízí možné varianty náhrady těchto expresivních a často i nespisovných jazykových prostředků synonymními vyjádřeními spisovné češtiny.
Studijní opora se věnuje umění dialogu, zabývá se jeho významem a členěním podle komunikačních cílů. Teoretická část se podrobně soustředí na strukturu dialogu a všímá si i vztahových faktorů, které s ním úzce souvisejí. Nevynechává ani populární téma argumentace a podává návrh systému logických kroků, které uživateli napomohou zvládnout základní komunikační kompetence, které se dialogu týkají.
Studijní opora pomůže uživateli zorientovat se v jednotlivých vrstvách českého jazyka. Charakterizuje základní nářečí, která se vyskytují na území České republiky, objasňuje důvod jejich vzniku a další vývoj a vysvětluje, jak a kde se používají sociolekty. V praktických cvičeních poukazuje na nutnost volby vhodného komunikačního kódu v dané komunikační situaci.
Studijní opora se zabývá významem neverbálního sdělení jako důležité součásti mezilidské komunikace. Podrobně se zaměřuje na problematiku osobních zón a prostorové orientace, poukazuje na konkrétní tělesné signály a jejich interpretaci, předkládá přehled nejčastějších chyb, kterých se z hlediska řeči těla ve veřejných projevech dopouštíme, a nabízí nové možnosti zdokonalování vlastního neverbálního chování.