Doporučujeme

ZÁKLADY ŘEČNICKÉHO UMĚNÍ NOVÉ GENERACE
ZÁKLADY ŘEČNICKÉHO UMĚNÍ NOVÉ GENERACE
ZÁKLADY ŘEČNICKÉHO UMĚNÍ NOVÉ GENERACE

Studijní opora nabízí nový pohled na metody zdokonalování řečnického umění žáků základních škol a víceletých gymnázií. V teoretické části vychází z rétorických zásad nejslavnějších řečníků historie, na které navazuje inovativními metodami nácviku dýchání, artikulace a práce s hlasem. Předkládá konkrétní postupy zvládání obtížných situací v mluveném projevu a uvádí řadu možností, jak lze překonat trému.

KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE V PRAXI
KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE V PRAXI
KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE V PRAXI

Studijní opora se věnuje problematice komunikačních strategií, zabývá se jejich rozpoznáváním a vhodnou volbou vedoucí k dosažení požadovaného komunikačního cíle. Zaměřuje se na pravidla komunikace, upozorňuje na možná úskalí, která v komunikačním procesu mohou nastat a uvádí konkrétní příklady, jak v takových situacích postupovat.

ŘEČNICKÝ FUNKČNÍ STYL A PŘÍPRAVA SCÉNÁŘE MLUVENÉHO PROJEVU
ŘEČNICKÝ FUNKČNÍ STYL A PŘÍPRAVA SCÉNÁŘE MLUVENÉHO PROJEVU
ŘEČNICKÝ FUNKČNÍ STYL A PŘÍPRAVA SCÉNÁŘE MLUVENÉHO PROJEVU

Studijní opora rozebírá téma řečnického funkčního stylu. Zaměřuje se na jeho hlavní typy a jejich charakteristickou strukturu. Podrobně se věnuje řečnickým figurám a podává náměty k přípravě scénáře vlastního mluveného projevu.

JAK NA SPRÁVNOU VÝSLOVNOST
JAK NA SPRÁVNOU VÝSLOVNOST
JAK NA SPRÁVNOU VÝSLOVNOST

Studijní opora se zabývá složením fonačního ústrojí, správnou artikulací, fyziologií a hygienou hlasu a v neposlední řadě i charakteristikou výslovnostních vad. V praktických cvičeních jsou navrženy možné nápravy lehčích forem vadné výslovnosti jednotlivých hlásek.

PRÁCE S JAZYKOVÝMI PROSTŘEDKY V MLUVENÉM PROJEVU
PRÁCE S JAZYKOVÝMI PROSTŘEDKY V MLUVENÉM PROJEVU
PRÁCE S JAZYKOVÝMI PROSTŘEDKY V MLUVENÉM PROJEVU

Studijní opora se zaměřuje na způsob využití jazykových prostředků v mluveném projevu, zamýšlí se nad spisovnými a nespisovnými útvary českého jazyka a jejich příznaky. Praktická část podává konkrétní návrhy cvičení na rozvoj slovní zásoby.

TVOŘIVÉ METODY ZLEPŠUJÍCÍ MYŠLENÍ V KOMUNIKACI
TVOŘIVÉ METODY ZLEPŠUJÍCÍ MYŠLENÍ V KOMUNIKACI
TVOŘIVÉ METODY ZLEPŠUJÍCÍ MYŠLENÍ V KOMUNIKACI

Studijní opora uživatele seznamuje se základními informacemi o procesu práce, jehož cílem je rozvíjet jeho tvořivé schopnosti a dovednosti, nebát se vyjádřit své nápady a aplikovat jednotlivé tvůrčí postupy na konkrétní řešení v běžných komunikačních situacích.

ROZVOJ SPECIÁLNÍCH TVŮRČÍCH SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ
ROZVOJ SPECIÁLNÍCH TVŮRČÍCH SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ
ROZVOJ SPECIÁLNÍCH TVŮRČÍCH SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ

Studijní opora se soustředí na tvůrčí proces v komunikaci a zabývá se schopnostmi, které jsou pro tvořivou osobnost charakteristické. Zároveň přináší základní poznatky o kreativitě a kritériích tvořivého myšlení, které v praktických cvičeních aplikuje na práci v hodinách literární výchovy.

POUŽÍVÁNÍ ČÍSLOVEK V KOMUNIKACI
POUŽÍVÁNÍ ČÍSLOVEK V KOMUNIKACI
POUŽÍVÁNÍ ČÍSLOVEK V KOMUNIKACI

Studijní opora poukazuje na pronikání nesklonných nebo dokonce nesprávných tvarů do skloňování druhů číslovek, případně počítaného předmětu v mluveném projevu. Zejména se orientuje na ukázky z televizního a rozhlasového zpravodajství a publicistiky.

MORBIDNÍ SLOVA V MLUVENÉM PROJEVU
MORBIDNÍ SLOVA V MLUVENÉM PROJEVU
MORBIDNÍ SLOVA V MLUVENÉM PROJEVU

Studijní opora se zaměřuje na výskyt morbidních slov a výrazů označujících duševní stavy a choroby, v současném mluveném i psaném projevu. V konkrétních ukázkách a cvičeních uživateli nabízí možné varianty náhrady těchto expresivních a často i nespisovných jazykových prostředků synonymními vyjádřeními spisovné češtiny.

UMĚNÍ DIALOGU V PRAXI
UMĚNÍ DIALOGU V PRAXI
UMĚNÍ DIALOGU V PRAXI

Studijní opora se věnuje umění dialogu, zabývá se jeho významem a členěním podle komunikačních cílů. Teoretická část se podrobně soustředí na strukturu dialogu a všímá si i vztahových faktorů, které s ním úzce souvisejí. Nevynechává ani populární téma argumentace a podává návrh systému logických kroků, které uživateli napomohou zvládnout základní komunikační kompetence, které se dialogu týkají.

DIALEKT V KOMUNIKACI
DIALEKT V KOMUNIKACI
DIALEKT V KOMUNIKACI

Studijní opora pomůže uživateli zorientovat se v jednotlivých vrstvách českého jazyka. Charakterizuje základní nářečí, která se vyskytují na území České republiky, objasňuje důvod jejich vzniku a další vývoj a vysvětluje, jak a kde se používají sociolekty. V praktických cvičeních poukazuje na nutnost volby vhodného komunikačního kódu v dané komunikační situaci.

ŘEČ TĚLA JAKO DŮLEŽITÁ SOUČÁST KOMUNIKACE
ŘEČ TĚLA JAKO DŮLEŽITÁ SOUČÁST KOMUNIKACE
ŘEČ TĚLA JAKO DŮLEŽITÁ SOUČÁST KOMUNIKACE

Studijní opora se zabývá významem neverbálního sdělení jako důležité součásti mezilidské komunikace. Podrobně se zaměřuje na problematiku osobních zón a prostorové orientace, poukazuje na konkrétní tělesné signály a jejich interpretaci, předkládá přehled nejčastějších chyb, kterých se z hlediska řeči těla ve veřejných projevech dopouštíme, a nabízí nové možnosti zdokonalování vlastního neverbálního chování.