Teorie a jak na to? III.

Verbální komunikace a její složky

Motivace: S žáky rozvineme diskuzi na téma důležitosti složek komunikace. Smyslem je uvědomit si důležitost hlasu, řeči a sluchu pro schopnost verbálního dorozumívání s ostatními.

Řeč je základem dorozumívání mezi lidmi, pro komunikaci zásadní. Vznikla z potřeby dorozumět se s ostatními při obstarávání potravy již u pračlověka.

V této části výuky žákům vysvětlíme, že z hlediska řeči jsou nejdůležitější tři základní složky: hlas, řeč, sluch.

Vysvětlíme jim však i důležitost správného fungování jejich ústrojí :

  1. respiračního (dechového),
  2. fonačního (hlasotvorného),
  3. artikulačního (hláskotvorného).

Zdůrazníme, že tato ústrojí byla během vývoje primárně určena k příjmu potravy a k dýchání. Z hlediska vývoje je proto nazýváme jako archaická. Můžeme i připomenout, že tato ústrojí jsou řízena nervovými strukturami v podkoří mozku.

Funkce řeči je vývojově mladší. Je ovládána mozkovou kůrou, tedy vyšší nervovou činností mozkovou.

Všechny tři složky jsou navzájem propojeny a ovlivňují se. Narušením jedné z nich, ať už v minimálním rozsahu, se automaticky ukáže v narušení zbývajících dalších složek.


Shrnutí

  1. Žák by měl umět vyjmenovat základní složky verbální komunikace.
  2. Měl by umět vysvětlit, jaká ústrojí potřebujeme k tomu, abychom mohli dobře mluvit.
  3. Měl by umět definovat narušenou komunikační schopnost.