Teorie a jak na to? XI.

Hygiena hlasu

Prevencí vzniku poruch hlasu je jednoznačně dodržování hlasové hygieny. Na prvním místě je třeba hlas používat přiměřeně k dané situaci a prostředí. Žákům je třeba vysvětlit, že intenzita hlasu se neustále mění. Jsou chvíle, kdy se mluví tiše a kdy je naopak potřeba hlas zvýšit.

Doporučení:

  1. Ideální formou na procvičení míry hlasitosti jsou dramatizace pohádek, střídání rolí v dialogu, recitace či hlasité čtení s přednesem.
  2. Každou infekci horních cest dýchacích musíme doléčit, zvlášť pokud jsou zasaženy hlasivky.
  3. V běžné komunikaci se snažíme svůj projev korigovat, požívat hlas dle adekvátnosti situace, zbytečně na sebe neupozorňujeme křikem. Je třeba mít na paměti, že nejvíce obtíží vzniká při mluvení či zpívání v hlučném prostředí a záleží na každém, s jakou mírou zodpovědnosti ke svému projevu přistupuje.
  4. Žáky je třeba upozornit, že poruchy hlasu může často podpořit i nesprávná životospráva. Nedostatek spánku, konzumace silně kořeněných jídel, pití alkoholu a kouření našemu hlasu rozhodně neprospívá.

Poznámka: V rámci narušené komunikační schopnosti lze diagnostikovat mnoho dalších poruch a vad řeči. Artikulační obtíže mohou mít celé spektrum příčin a mohli bychom této problematice věnovat mnoho prostoru. Vzhledem k zaměření a cílové skupině této studijní opory se jimi však nebudeme dále zabývat. Buďme si však vědomi toho, že uvedené množství informací je pouze náhledem do této problematiky.


Shrnutí

  1. Žák by měl vyjmenovat jednotlivá ústrojí, která mají podíl na realizaci verbální komunikace.
  2. Měl by umět specifikovat, v jakých dutinách jsou umístěna mluvidla.
  3. Měl by umět vysvětlit, jak se rozlišují české hlásky.
  4. Měl by být seznámen s tím, co je to porucha výslovnosti řeči.
  5. Měl by rozumět pojmu hlasová hygiena a umět vyjmenovat její zásady.