Prevencí vzniku poruch hlasu je jednoznačně dodržování hlasové hygieny. Na prvním místě je třeba hlas
používat přiměřeně k dané situaci a prostředí. Žákům je třeba
vysvětlit, že intenzita hlasu se neustále mění. Jsou chvíle, kdy se mluví
tiše a kdy je naopak potřeba hlas zvýšit.
Doporučení:
Ideální formou na procvičení míry hlasitosti jsou dramatizace pohádek,
střídání rolí v dialogu, recitace či hlasité čtení s přednesem.
Každou infekci horních cest dýchacích musíme doléčit, zvlášť pokud
jsou zasaženy hlasivky.
V běžné komunikaci se snažíme svůj projev korigovat, požívat hlas
dle adekvátnosti situace, zbytečně na sebe neupozorňujeme křikem. Je třeba
mít na paměti, že nejvíce obtíží vzniká při mluvení či zpívání
v hlučném prostředí a záleží na každém, s jakou mírou zodpovědnosti
ke svému projevu přistupuje.
Žáky je třeba upozornit, že poruchy hlasu může často podpořit
i nesprávná životospráva. Nedostatek spánku, konzumace silně
kořeněných jídel, pití alkoholu a kouření našemu hlasu rozhodně
neprospívá.
Poznámka:V rámci narušené komunikační
schopnosti lze diagnostikovat mnoho dalších poruch a vad řeči. Artikulační
obtíže mohou mít celé spektrum příčin a mohli bychom této problematice
věnovat mnoho prostoru. Vzhledem k zaměření a cílové skupině této
studijní opory se jimi však nebudeme dále zabývat. Buďme si však vědomi
toho, že uvedené množství informací je pouze náhledem do této
problematiky.
Shrnutí
Žák by měl vyjmenovat jednotlivá ústrojí, která mají podíl na
realizaci verbální komunikace.
Měl by umět specifikovat, v jakých dutinách jsou umístěna
mluvidla.
Měl by umět vysvětlit, jak se rozlišují české hlásky.
Měl by být seznámen s tím, co je to porucha výslovnosti řeči.
Měl by rozumět pojmu hlasová hygiena a umět vyjmenovat její
zásady.