Cvičení I.


Poznámka: Aby mohl být nácvik artikulace úspěšný, je nutné docílit určité motorické obratnosti mluvidel. K tomu slouží celá řada cvičení motoriky mluvidel, která dítě provádí zcela přirozeně a bez uvědomění. Pokud však vývoj artikulace úspěšně nepokračuje, je třeba provádět cílená cvičení na posílení koordinace a motoriky mluvidel. Čím častěji se cvičení provádějí, tím rychleji se svalová koordinace mluvidel zlepší. Platí pravidlo často a krátce.

Formulace učebního úkolu

Pod vedením učitele si procvičte motoriku mluvidel. Postupujte precizně, cvičení vždy několikrát opakujte.

Podmínky

zrcadlo, přehrávač audioukázky

Cíl

Dosažení dostatečné motorické koordinace a obratnosti mluvidel, rozhýbání mluvidel před nácvikem správné artikulace.

Cvičení zaměřená na jazyk

  1. Vypláznout jazyk, rovně, přímo vpřed.

  2. Olíznout horní ret, potom dolní ret oběma směry, ústa jsou otevřená (stěrače auta).

  3. Olíznout rty dokola – oběma směry, ústa jsou otevřená (závodní dráha pro formuli).

  4. Jazykem se dotknout středu horního rtu, potom dolního rtu, ústa otevřená.

  5. Jazykem se dotknout pravého a potom levého koutku, ústa jsou otevřená.

  6. Jazykem se dotknout horních a potom dolních zubů (uprostřed).

  7. Klapat jazykem o patro (kopyta koníka).

  8. Rychle vytahovat a vtahovat jazyk dovnitř úst, jazyk přitom „cvrnká“ o horní řezáky (čertík).

  9. Rychle pohybovat jazykem ze strany na stranu (had).

  10. Olizovat horní patro zepředu dozadu a zezadu do předu středem patra (malíř maluje strop pokoje).

  11. Zvednout jazyk a energicky s ním plácnout dolů, nesmí vypadnout z úst (plácnutí do vody).

  12. Vycenit zuby a jazykem se dotýkat postupně plošek zubů na horní čelisti, na dolní čelisti, ústa jsou otevřená (počítání zubů).

  13. Vycenit zuby a jazykem se dotýkat postupně hran zubů na horní čelisti, na dolní čelisti, ústa jsou otevřená (brousíme kosu).

  14. Jazyk krouží po horní a dolní čelisti, ústa jsou otevřená (vymetáme pavučiny).

  15. Jazyk krouží po horní a dolní čelisti, ústa jsou zavřená (malujeme pokojíček).

  16. Jazyk dělá bouli na tváři, střídat strany (bonbón), na bradě (opice), pod nosem, ústa jsou zavřená (hra na schovávanou – hledáme prstem).

  17. Udělat z jazyka korýtko – pomocí stažení rtů do kroužku, když je volně vyplazený jazyk (korýtkem poteče voda).

  18. Dotýkat se opakovaně (ťukat) jazykem na patro, hned za horními řezáky, ústa jsou otevřená (palička ťuká na bubínek).

  19. Přisávání jazyka na patro – jazyk je silou přitisknutý po celé ploše na patro – průprava je klapání „kopyt“ koně. Ústa jsou otevřená.

Cvičení zaměřená na rty

  1. Široký úsměv střídat se stažením rtů do kroužku – rty jsou od sebe, zuby jsou u sebe.

  2. Široký úsměv střídat se stažením rtů do kroužku – rty jsou u sebe, zuby nejsou vidět.

  3. Nadouvat tváře, rty jsou u sebe, střídavě, obě najednou, vydržet (bublina).

  4. Rty jsou stažené do malého kroužku a foukáme – dlouhý výdech (větříček).

  5. Vtahování tváří do úst (zobáček ptáčka).

  6. Udělat co nejmenší kroužek ze rtů a „pusinkovat“.

  7. Mlaskat (ňam).

  8. Vypouštět vzduch přes uvolněné rty (frkání koně).