Teorie a jak na to? V.

Čím lze z hlediska jazykových prostředků posluchače zaujmout?

V následující teorii s žáky probereme konkrétní ukázky prostředků tvaroslovných, syntaktických a lexikálních. Dbáme, abychom u každé z uvedených skupin vždy uvedli konkrétní příklad tak, aby byla žákům probíraná problematika dostatečně jasná. Vždy ale budeme chtít slyšet i návrh jiných možností, abychom se přesvědčili, že žák probíranému učivu rozumí a bude jej umět následně využít i v praktických cvičeních.

Vybírat může hned z několika variant, které lze samozřejmě vhodně kombinovat podle toho, ke komu a za jakým účelem své sdělení pronáší:



Řečnické prostředky oživující projev

Název Odborný termín
Tvaroslovné prostředky Morfologické prostředky
Skladební prostředky Syntaktické prostředky
Věcně-významové prostředky Lexikální prostředky

Doporučení:

Ke všem jazykovým prostředkům žákům uvedeme vždy několik variant příkladů a prodiskutujeme s nimi, v jaké komunikační situaci je třeba tyto prostředky využít a jakým způsobem lze příjemce našeho sdělení efektivně oslovit.