Cvičení VI.


Hra číslo 9

Asociace

Pomůcky: Tato hra nevyžaduje speciální pomůcky.

Postup realizace:

  1. Žáci jeden za druhým říkají jedno slovo.

  2. Slova si vybírají podle asociací, které v nich předchozí slovo vyvolává.

  3. Když je slov vyšší počet (minimálně dvacet), řetěz asociací se „rozmotává“ pozpátku, a to tak, že každý říká slovo předchozího hráče, čili to slovo, které v něm asociaci vyvolalo: dům – zeď – cihla – hlína.

Příklad:

hlína – cihla – zeď – dům Když je slov vyšší počet (minimálně dvacet), řetěz asociací se „rozmotává“ pozpátku, a to tak, že každý říká slovo předchozího hráče, čili to slovo, které v něm asociaci vyvolalo: dům – zeď – cihla – hlína.



Hra číslo 10

Co s čím souvisí?

Pomůcky: obrázky zvířat, věcí a dopravních prostředků

Postup realizace:

  1. K této hře potřebujeme co nejvíce obrázků různých objektů (věci, zvířata, dopravní prostředky apod.).

  2. Rozložíme je na stůl a vyzveme hráče, aby našli co nejvíce souvislostí. Mohou být zcela obyčejné, ale i velmi nečekané.

  3. Žáci hlasováním rozhodují, jestli se daná souvislost danému hráči uzná, nebo ne.

  4. Za každou vytvořenou dvojici je bod.

Příklad:

  1. Včela a letadlo spolu souvisí, protože létají.

  2. Bábovka a opalující se kráska spolu souvisí, protože se pečou.). Ostatní hlasováním rozhodují, jestli se daná souvislost hráči uzná, nebo ne. Za každou vytvořenou dvojici je bod.


Hra číslo 11

Klíčové slovo

Pomůcky: Tato hra nevyžaduje speciální pomůcky.

Postup realizace:

  1. Jeden žák jde za dveře. Ostatní se spolu domluví na určitém slově.

  2. Když se žák vrátí do místnosti, ostatní mu vyprávějí, kde byli a co dělali o víkendu, přičemž ve svém vyprávění musí všichni použít domluvené slovo.

Příklad:

Pokud je tímto slovem např. dřevo, jeden řekne, že kupoval starý dřevěný nábytek, jiný, že řezal dřevo na zimu, třetí, že spal jako dřevo apod.



Hra číslo 12

Spisovatel

Pomůcky: připravené obrázky zvířat a věcí, planet apod.

Postup realizace:

  1. Na stůl vysypeme pomíchané obrázky s nejrůznější tématikou (oblečení, zvířata, předměty apod.) tak, aby studenti neviděli, co na nich je.

  2. Každý žák si vylosuje dva obrázky. Zahraje si na spisovatele a musí slova z kartiček použít ve větě/souvětí.

  3. Od tohoto souvětí se bude odvíjet určitý příběh.

Příklad:

Hráč si vylosuje slova slunce a koule. Souvětí může vypadat takto: Včera svítilo slunce a vypadalo jako žhavá koule.