CVIČENÍ A JAZYKOVÉ HRY
Následující cvičení jsou z didaktického hlediska navržena tak, aby se v rámci výuky daly propojit nejnovější poznatky z kineziologie s klasickými metodami výuky práce se syntaktickými, lexikálními a morfologickými prostředky českého jazyka. Ve cvičeních se snažíme uplatňovat činnost obou mozkových hemisfér – tj. logiku i představivost. Více informací o těchto metodách si můžete přečíst ve studijní opoře Řeč těla jako důležitá součást komunikace.
Poznámka:
Kineziologie – pseudovědecká metoda, zabývající se psychologickými mechanismy, léčením fyzických i psychických poruch a odstraňováním problémů při výuce dětí.
Úkol 1
Podmínky plnění: videoukázka, pracovní listy, psací potřeby
Formulace učebního úkolu:
Ukázka
Poznámka:
Úkol 2
Podmínky plnění: fotografie
Formulace učebního úkolu:
1. Podívejte se na přiložené fotografie a pokuste se vlastními slovy
popsat, co vás při tom napadá.
2. Nyní se ve svém popisu pokuste využít co nejvíce knižních
jazykových prostředků.
3. Nyní své pocity popište pomocí hovorových jazykových prostředků.
Řešení:
a)
b)
c)
d)
Úkol 3
Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby
Formulace učebního úkolu:
Příklad:
Příklad: VZP – Všeobecná zdravotní pojišťovna
Řešení: VZP – veřejný zákaz parkování
Úkol 4
Formulace učebního úkolu: Přečtěte si následující přesmyčky. Dokážete objevit slovo, které se v nich skrývá?
Příklad: Který pán je sladký jako med?
Odpověď: marcipán
Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby
Odpověď: provaz
Odpověď: pampeliška
Odpověď: nemoc
Odpověď: sklíčko
Odpověď: drak