Cvičení I.


CVIČENÍ A JAZYKOVÉ HRY

Následující cvičení jsou z didaktického hlediska navržena tak, aby se v rámci výuky daly propojit nejnovější poznatky z kineziologie s klasickými metodami výuky práce se syntaktickými, lexikálními a morfologickými prostředky českého jazyka. Ve cvičeních se snažíme uplatňovat činnost obou mozkových hemisfér – tj. logiku i představivost. Více informací o těchto metodách si můžete přečíst ve studijní opoře Řeč těla jako důležitá součást komunikace.

Poznámka:

Kineziologie – pseudovědecká metoda, zabývající se psychologickými mechanismy, léčením fyzických i psychických poruch a odstraňováním problémů při výuce dětí.


Úkol 1

Podmínky plnění: videoukázka, pracovní listy, psací potřeby

Formulace učebního úkolu:

  1. Podívejte se na videoukázku a snažte se vnímat jazykové prostředky, které řečník ve svém projevu využil.

  2. Vyberte některé jazykové prostředky a pokuste se je zařadit do příslušné jazykové vrstvy spisovného jazyka.

  3. Pokuste se zhodnotit verbální projev řečníka jako celek.


Ukázka


Poznámka:

  1. Videoukázku můžeme žákům dovolit zhlédnout několikrát.

  2. Žáky necháme, aby si jazykové prostředky mohli rovnou zapisovat během puštěného videozáznamu.


Úkol 2

Podmínky plnění: fotografie

Formulace učebního úkolu:

1. Podívejte se na přiložené fotografie a pokuste se vlastními slovy popsat, co vás při tom napadá.

  1. shnilé jablko

  1. tající sněhulák,

  1. opice s mládětem

2. Nyní se ve svém popisu pokuste využít co nejvíce knižních jazykových prostředků.

3. Nyní své pocity popište pomocí hovorových jazykových prostředků.

Řešení:

a)

b)

c)

d)



Úkol 3

Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby

Formulace učebního úkolu:

  1. Pokuste se vysvětlit význam těchto zkratek ZUŠ, CD, VZP, ČSOB, OSN, ČSA.

  2. Nyní vymyslete ke stejné zkratce jiný význam.

Příklad:

Příklad: VZP – Všeobecná zdravotní pojišťovna

Řešení: VZP – veřejný zákaz parkování



Úkol 4

Formulace učebního úkolu: Přečtěte si následující přesmyčky. Dokážete objevit slovo, které se v nich skrývá?

Příklad: Který pán je sladký jako med?

Odpověď: marcipán

Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby

  1. Který vaz nezlomíš?

Odpověď: provaz

  1. Jaká liška kvete na louce?

Odpověď: pampeliška

  1. Jaká moc je nemilá?

Odpověď: nemoc

  1. Které líčko se lehce rozbije?

Odpověď: sklíčko

  1. Který rak neleze pozpátku?

Odpověď: drak