Cvičení III.


Úkol 1

Zadání:

Popište následující fotografii tak, aby ji mohl člověk, který vás poslouchá, nakreslit.

Podmínky realizace: fotografie hada, psací potřeby, pastelky, skicák



Úkol 2

Zadání:

Vytvořte věty na níže uvedená slova:

  1. omáčka – vomáčka,
  2. býval – bejval,
  3. vozík – vozejk,
  4. útrata – outrata.

Podmínky realizace: pracovní listy, psací potřeby



Úkol 3

Zadání:

Rozřaďte níže uvedené jazykové prostředky na neutrální, knižní a hovorové:

Kniha, malujou, strom, vejška, pes, dům, smířlivý, jasnozřivý, šlojíř

Podmínky realizace: pracovní listy, psací potřeby

Řešení:

  1. neutrální: pes, dům, strom, kniha
  2. knižní: smířlivý, jasnozřivý, šlojíř
  3. hovorové: malujou, vějška


Úkol 4

Zadání:

Vysvětlete význam těchto jazykových prostředků a nahraďte je výrazy, které patří k neutrální vrstvě českého jazyka.

Líce, držgrešle, duchna, cigáro, babča, luna, žákajda.

Podmínky realizace: pracovní listy, psací potřeby

Řešení:

Líce – tváře

Držgrešle – lakomý člověk

Duchna – peřina

Cigáro – cigareta

Luna – Měsíc

Žákajda – žákovská knížka