Teorie a jak na to? II.

Proč vznikají obavy z klesající úrovně českého jazyka?

Obavy z klesající úrovně českého jazyka vyplývají z klesající úrovně jazykových projevů. Mluvené projevy se v určité době dostaly do pozadí, a proto je potřeba posílit hodiny komunikační výchovy tak, aby žáci pochopili význam mluveného slova pro jejich úspěch v budoucnosti nejenom v oblasti pracovní, ale i společenské.

Klesá i kvalita slohových prací žáků, což je způsobené tím, že žáci v dnešní době mnohem méně čtou. Mimo školu nevytváří žádné souvislé projevy. Nepíší žádné dopisy, posílají sms, jejich text je bez diakritických znamének a někdy text tvoří jedna několikařádková věta. Komunikují spolu prostřednictvím sociálních sítí nebo pomocí komunikačních programů – např. SKYPE, ICQ… atd.

Doporučení:

V úvodu učiva, které se týká používání jazykových prostředků v mluvených projevech, s žáky nejprve rozvedeme diskuzi o tom, jakým způsobem oni sami vnímají současnou podobu českého jazyka, co je ovlivňuje při volbě jazykových prostředků a kam podle jejich názoru bude čeština směřovat v budoucnosti.

Zdůrazníme, že při přípravě svého veřejného vystoupení by měl řečník vždy přemýšlet nad tím, jakým způsobem zaujme publikum tak, aby ho mělo zájem poslouchat po celou dobu jeho projevu.

Neopomeneme připomenout, že kvalitní projev se vyznačuje především třemi základními vlastnostmi:


Jazykové prostředky hrají v mluveném projevu důležitou roli. Pokud totiž řečník opravdu ovládá rétorické zásady, pak dobře ví, že své veřejné vystoupení může oživit vhodnou volbou těchto prostředků, které by měl samozřejmě používat podle toho, jaké publikum ho právě poslouchá – tedy kdo je jeho partnerem v dané komunikační situaci.

Doporučení:

Žáky se snažíme vést k samostatnému uvažování o tom, jakým způsobem ve svých veřejných vystoupeních mohou příjemce předávané informace zaujmout. V tomto případě se samozřejmě budeme zaměřovat na jazykové prostředky.

Postup:

  1. Žákům přečteme jakýkoliv text, ve kterém se objevují citáty, přirovnání či rčení apod.

  2. Následně zvolíme jiný typ textu, kde tyto jazykové prostředky chybí.

  3. Žáky necháme diskutovat o tom, který text je více zaujal a proč.

  4. Žáky necháme vyjmenovat současné řečníky, o kterých si myslí, že svým projevem umí opravdu zaujmout. Budeme však chtít vědět proč a říci, jaké jazykové prostředky jsou pro daného řečníka typické.