Teorie a jak na to? IV.

Co všechno musí řečník z hlediska formy jazykového projevu zvládnout?

V této kapitole žákům vysvětlíme, proč je ve veřejných oficiálních projevech nutné využívat spisovný jazyk. Neopomeneme zdůraznit, že náš projev vypovídá o tom, v jaké společnosti žijeme a jak se všeobecně projevujeme po stránce individuální, lexikální i fonetické.

Žákům připomeneme, že v běžných životních komunikačních situacích často používáme spisovný jazyk v jeho hovorové podobě. Ta je vždy ovlivňována prostředím, ve kterém žijeme, profesí, kterou vykonáváme, a lidmi, se kterými se stýkáme.

Z didaktického hlediska bychom však výuku práce s jazykovými prostředky měli vnímat v kontextu – tj. jako součást výuky komunikačních schopností v českém jazyce. Žák by se měl tedy vyjadřovat jazykově správně, přičemž je nutné, aby svoji verbální i neverbální komunikaci vždy přizpůsobil obsahu a komunikačnímu cíli řečnického vystoupení.

Podle Marie Čechové (1998) by mělo být „jazykové vyučování v užším smyslu uvědomělým poznáním stavby jazyka, systému, a to se zřetelem k vyjadřovací praxi.“ Vyučování by pak mělo klást důraz na „pěstování schopnosti adekvátního vyjadřování se zřením k potřebám autora i adresáta, a to na základě uvědomělého poznání stavby jazyka.“

Doporučení:

S žáky tedy důkladně probereme jednotlivé vrstvy spisovné češtiny, vysvětlíme jim, které jazykové prostředky k nim patří, kdy a v jaké komunikační situaci je mohou využít a v neposlední řadě uvedeme konkrétní příklady tak, aby žáci probíranou problematiku pochopili a dosažené poznatky uměli ihned aplikovat do komunikační praxe.



Přehled jazykových prostředků spisovné češtiny

Vrstvy spisovné češtiny Charakteristika Co k nim řadíme Příklad
Neutrální jazykové
prostředky
jsou součástí každého projevu
spisovné podoby slov pro každou situaci
pojmenování běžných věcí, vlastností, dějů
jádro slovní zásoby
základní tvary slov
pes, strom, číst
chodit
Hovorové jazykové
prostředky
používají se v projevech, které jsou spíše méně oficiální
dovolují sdělení vyjádřit různým způsobem
mají uvolněnější stavbu
hovorová slova
hovorové koncovky
hovorové hlásky
slovesné vazby se 4. pádem
šíleně
sledujou
oblíkat (-lé)
využít něco/využít něčeho
Knižní jazykové
prostředky
vnímáme je jako zastaralé
v projevu působí velmi spisovně
využití hlavně ve slavnostních projevech
slova zastaralá
zastaralé slovesné tvary
zastaralé vazby
oř, putna, šlojíř
je udělán, dělati, dělajíc
nebylo co jíst

Shrnutí

  1. Po prostudování studijní opory by měl žák umět vysvětlit, co je spisovná čeština a v jakých komunikačních situacích ji používáme.
  2. Měl by umět říci, co jsou hovorové jazykové prostředky, uvést jejich konkrétní příklady a vysvětlit, v jakých projevech je uplatňujeme.
  3. Žák by měl umět definovat knižní jazykové prostředky. Měl by vědět, v jakých mluvených projevech je nejčastěji lze využít a samozřejmě by měl některé z nich uvést jako příklad.