Co všechno musí řečník z hlediska formy jazykového projevu zvládnout?
V této kapitole žákům vysvětlíme, proč je ve veřejných oficiálních projevech nutné využívat spisovný jazyk. Neopomeneme zdůraznit, že náš projev vypovídá o tom, v jaké společnosti žijeme a jak se všeobecně projevujeme po stránce individuální, lexikální i fonetické.
Žákům připomeneme, že v běžných životních komunikačních situacích často používáme spisovný jazyk v jeho hovorové podobě. Ta je vždy ovlivňována prostředím, ve kterém žijeme, profesí, kterou vykonáváme, a lidmi, se kterými se stýkáme.
Z didaktického hlediska bychom však výuku práce s jazykovými prostředky měli vnímat v kontextu – tj. jako součást výuky komunikačních schopností v českém jazyce. Žák by se měl tedy vyjadřovat jazykově správně, přičemž je nutné, aby svoji verbální i neverbální komunikaci vždy přizpůsobil obsahu a komunikačnímu cíli řečnického vystoupení.
Podle Marie Čechové (1998) by mělo být „jazykové vyučování v užším smyslu uvědomělým poznáním stavby jazyka, systému, a to se zřetelem k vyjadřovací praxi.“ Vyučování by pak mělo klást důraz na „pěstování schopnosti adekvátního vyjadřování se zřením k potřebám autora i adresáta, a to na základě uvědomělého poznání stavby jazyka.“
Doporučení:
S žáky tedy důkladně probereme jednotlivé vrstvy spisovné češtiny, vysvětlíme jim, které jazykové prostředky k nim patří, kdy a v jaké komunikační situaci je mohou využít a v neposlední řadě uvedeme konkrétní příklady tak, aby žáci probíranou problematiku pochopili a dosažené poznatky uměli ihned aplikovat do komunikační praxe.
Přehled jazykových prostředků spisovné češtiny
Vrstvy spisovné češtiny | Charakteristika | Co k nim řadíme | Příklad |
---|---|---|---|
Neutrální jazykové prostředky |
jsou součástí každého projevu spisovné podoby slov pro každou situaci pojmenování běžných věcí, vlastností, dějů |
jádro slovní zásoby základní tvary slov |
pes, strom, číst chodit |
Hovorové jazykové prostředky |
používají se v projevech, které jsou spíše méně oficiální dovolují sdělení vyjádřit různým způsobem mají uvolněnější stavbu |
hovorová slova hovorové koncovky hovorové hlásky slovesné vazby se 4. pádem |
šíleně sledujou oblíkat (-lé) využít něco/využít něčeho |
Knižní jazykové prostředky |
vnímáme je jako zastaralé v projevu působí velmi spisovně využití hlavně ve slavnostních projevech |
slova zastaralá zastaralé slovesné tvary zastaralé vazby |
oř, putna, šlojíř je udělán, dělati, dělajíc nebylo co jíst |
Shrnutí