Cvičení IV.

DALŠÍ CVIČENÍ A JAZYKOVÉ HRY K ROZŠÍŘENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY

Pro další hodiny komunikační výchovy jsme pro vás připravili zajímavé hry a jazyková cvičení, které jsou opět zaměřeny na rozvoj slovní zásoby. Tyto hry můžete se svými žáky hrát nejenom v běžné třídě, ale i ve venkovním prostoru v rámci školy v přírodě, výletů, speciálních řečnických soustředění apod.


Hra číslo 1

Tajemství starého nápisu

Podmínky realizace: barevné fáborky, svitky s nápisem, tužky.

Popis realizace:

  1. Učitel si připraví pro každého hráče text, ve kterém jsou vynechána všechna i, y, případně i některá další písmena.

  2. Jako libreto můžeme použít nápad Miloše Zapletala: „Archeologové vypátrali na ostrově Kréta desku se starým, sotva čitelným nápisem. Při jeho luštění museli dosadit ta písmena, která vítr a déšť docela zahladily. Byla to obtížná práce, protože deska byla psána starým, dávno zapomenutým jazykem. Pokuste se teď objevit a vyluštit podobný nápis, ve kterém chybějí některá písmena. Váš úkol je snazší, protože text je psán česky.“

  3. Hráči se vydají do herního území a v pomyslné džungli hledají starý nápis.

  4. Každá žák, který najde svitek, se musí pokusit text doplnit správně.

  5. Nejrychlejší hráč vyhrává, pokud má vše správně doplněno.

Příklad:

_kok_ přes b_ka se stal_ zdrojem m_tu o M_nótaurov_. Podle legend_ držel král M_nós v jakéms_ lab_r_ntu M_nótaura, nap_l muže a napůl b_ka. M_nós si po_rob_l _ Athén_, od n_chž v_žadoval, ab_ mu každ_ rok poslal_ sedm mlad_ků a sedm d_vek. T_to mlad_ l_dé pak b_l_ M_nótaurov_ ob_tován_. Jednou se s ob_ťm_ odebral na Krétu _ s_n athénského vladaře Théseus a s pomocí M_nóov_ dcer_ Ariadn_ se mu podař_lo ne_vora zab_t.



Hra číslo 2

Šifra

Podmínky realizace: kartičky se slovy, papíry, tužky.

Postup realizace:

  1. Učitel si připraví očíslované kartičky, na kterých je vždy napsáno slovo, ve kterém se vyskytuje y nebo i.

  2. Toto slovo je napsáno buď pravopisně správně, nebo chybně.

  3. Pod každým slovem je dále napsané velké tiskací písmeno.

  4. Kartičky rozházíme po místnosti.

  5. Každý hráč se vydá se do herního prostoru a hledá kartičky.

  6. Když nějakou kartu najde, přečte si slovo a musí rozhodnout, zda je slovo správně napsané. Pokud ne, kartičky si více nevšímá. Pokud je napsané správně opíše si její číslo a tiskací písmeno, které je pod slovem.

  7. Takto sbírá písmena a z nich potom musí složit tajné heslo nebo zprávu, záleží jen na dalším plánu učitele.

  8. Žák, který splnil úkol nejdříve, vyhrává.


Hra číslo 3

Šibenice

Podmínky realizace: tabule

Postup realizace:

1.Učitel si vymyslí slovo a namaluje na tabuli stejný počet čárek jako má slovo písmen.

2. Hráči se ptají: Je tam „a“? Pokud je, učitel smaže čárku a dopíše písmeno. Pokud není, žák si postupně staví „šibenici“.



Hra číslo 4

Kdo je kdo?

Podmínky realizace: nastříhané cedulky, izolepa, psací potřeby

Postup realizace:

1.Učitel žákům připevní na záda cedulku se jménem slavného člověka.

2. Hráči chodí po třídě a vyptávají se na „sebe“.

Poznámka:

Hra se dá obměnit různým způsobem. Můžeme se ptát například na názvy slavných literárních děl apod.