IV. Rozvoj představivosti, fantazie
Cvičení IV/1
Rozvoj představivosti
Jsem
Formulace učebního úkolu
Představte si, že jste tužkou děvčete, které píše zamilovaný dopis.
Co cítíte, vidíte, co vám vadí?
Jste strašákem v poli. Co si povídá pro sebe strašák, co zvířátkům?
Při kterých situacích byste byli raději strašákem v poli? Jak by jednal
hrdina, kdyby měl suplovat strašáka v poli?
Jsi vůní. Co bys dělal, kdybys byl vůní?
Podmínky plnění
Může jít o motivační cvičení; o výběrové domácí úkoly.
Cíl učební činnosti
Rozvoj empatie a iluzorní představivosti; podpora čtenářství; vnitřní vyhodnocování.
VZOR práce žáků 7. třídy
Co bych dělal, kdybych byl vůní?
Vcítění se
Formulace učebního úkolu
Vžijte se do vybrané představy z básně, prózy a odpovídejte za ni (např. plášť, anděl, berla, nemocné dítě, patron, bojovník, žebrák, hasič, diadém…)
Co pociťuji? Kdy odpočívám? Co mě trápí? Kdy jsem nejspolehlivější? Co je mým ideálem? Jaká myšlenka mě napadá? Koho miluji? Co je pro mě největší pravdou? Jaká je moje povinnost? Co se mi nechce dělat? Ke komu tíhnu? S kým sympatizuji? Koho chápu? Co bych nikdy nevykonal?
Podmínky plnění
V prvé řadě je důležitý obsah, nikoliv pravopis. Ten se opravuje při možné prezentaci, např. nástěnka, časopis, psaní do školního sešitu.
Cíl učební činnosti
Podpora imaginace; slovní zpracování zkušeností, pocitů; ovlivňování duševních stavů.
Cvičení IV/2
Rozvoj fantazie
Fantazijní krajina
Formulace učebního úkolu
Skupiny se dohodnou na krajině fantazie a dávají průchod své
obrazotvornosti. Určí si základní údaje – scenérii, faunu, floru,
přírodní bohatství apod. Lze pokračovat dále s vymýšlením obyvatel,
kultury, zvyků…
Vymyslete věc, kterou zanechali obyvatelé této krajiny na naší zemi.
Jaký písemný vzkaz by nám odevzdali obyvatelé fantazijní krajiny?
Podmínky plnění
Samostatná domácí příprava žáků.
Cíl učební činnosti
Podpora fantazie; didaktická hra procvičující schopnosti při řešení daného problému.
Čarovný prsten
Formulace učebního úkolu
Žáci se za pomocí čarovného prstenu dostanou do fantazijních zemí.
Jak vypadá „Země mrtvých; Země snů; Země přání; Země zklamaných
nadějí; Země dětství…?“
Vyhledejte verše, jež by byly ústředním mottem vybrané země.
Podmínky plnění
Prsten.
Cíl učební činnosti
Uvolnění fantazie; rozvoj komunikativních dovedností; podpora čtenářství.