Procvič si! IV.



Konfliktní komunikační strategie

Úkol

  1. V následující ukázce najděte prvky konfliktní komunikační strategie.
  2. Vysvětlete, proč konflikt vůbec vznikl a kdo ho vyvolal.
  3. Řekněte, jakou komunikační strategii v rozhovoru zvolila osoba A.
  4. Zamyslete se nad tím, jakým způsobem byste tento konflikt řešili vy sami.
  5. Sehrajte se svými spolužáky podobný rozhovor s použitím prvků více variant komunikačních strategií dle následujících modelů:

Ukázka:

A: „Dobrý den paní Vindušková.“
B: „No, dobrý den pane Řezáči, to jsem ráda, že vás vidím.“
A: „Já vás také.“
B: „Tak jsem to ale nemyslela. Potřebuji s vámi probrat jednu záležitost.“
A: „O co se jedná?“
B: „Vy nevíte? To si ze mě děláte legraci?“
A: „Paní Vindušková, opravdu nevím, o co vám jde. Nemám moc času, proto vás prosím o rychlé vysvětlení případného problému.“
B: „Já už toho mám dost. Vy jste trval na výměně hlavních vchodových dveří u našeho domu a podívejte se, jak to dopadlo. Dveře jsou sice nové, ale při otvírání tak hlučné, že v bytech v přízemí se nedá existovat. Celý den slyším jen samé bouchání a vrzání!“
A: „Ale za to já přece nemůžu. To není moje věc.“
B: „Jo, tak nemůžete?! To bych se na to podívala! Všechny problémy jsou tady vždycky jen a pouze kvůli vám.“
A: „Dveře vyměňovala specializovaná firma. Já jim zavolám a zařídím rychlou opravu.“
B: „Jo a zase to bude k ničemu. Na co sáhnete, to pokazíte!“
A: „Paní Vindušková, snažím se s vámi dohodnout a vyřešit problém, tak to pochopte!“
B: „Já raději jdu nebo se zase rozčílím!“