Konflikt je často definován jako střetnutí dvou nebo více sil
(potřeb, motivů, názorů) na cestě k dosažení určitého cíle. Tento
střet narušuje celkovou harmonii komunikačního procesu. Zároveň je však
jakousi hybnou silou, která nás může, ale také občas nemusí v komunikaci
výrazně posunout dál.
Vzhledem k tomu, že v běžném lidském jednání se konfliktní
komunikační strategie vyskytuje velice často, považujeme za nutné
vás s tímto typem strategie blíže seznámit.
Konflikt (střet, spor) můžeme rozdělit na dva základní typy –
vnitřní (probíhá přímo uvnitř jedince – tedy v nás
samotných) a vnější (probíhá mezi dvěma a více lidmi). Pro
účely nácviku vhodných reakcí v rámci konfliktní strategie, které si
v praktických cvičeních budete moci vyzkoušet, se v této kapitole budeme
věnovat druhému zmíněnému typu – tedy konfliktu vnějšímu, který
v komunikaci probíhá mezi dvěma a více lidmi.
Jeden z konfliktů, ke kterým mezi účastníky komunikace nejčastěji
dochází, je tzv. nedorozumění. Tento střet vzniká nedostatečným
předáváním informací od mluvčího k příjemci a naopak. Situace je však
v tomto případě rychle řešitelná dodatečným vysvětlením
(dodáním potřebné informace).
V případech, kdy účastníci komunikačního procesu zjistí, že již všechny dostupné informace obdrželi a ve svých postojích se pořád zcela liší, je třeba dojít k výsledku, který bude vyhovovat oběma zúčastněným stranám i za cenu částečného ústupku. Takový výsledek řešení konfliktní strategie nazýváme kompromis.
V komunikaci občas nastanou i situace, kdy k řešení sporu nevede ani vysvětlení, ani snaha o kompromis. V tomto případě účastníci začnou využívat i určité prvky agresivní komunikační strategie. Zde však musíme upozornit, že volbu této varianty v žádném případě nedoporučujeme. V kultivované společnosti by se v případě konfliktu měl každý z účastníků komunikace snažit v nejhorším případě dosáhnout kompromisního řešení.
Přehled charakteristických znaků vnější konfliktní komunikační strategie
Kritéria | Charakteristické znaky |
---|---|
Zaslepenost | účastník nechce poslouchat argumenty druhé strany zvyšuje napětí v komunikaci |
Koncentrace | soustředí se na toho, koho považuje za viníka problému chce viníka zničit, potrestat vylévá si vztek na nejbližší okolí |
Sebeposilování | účastník v sobě burcuje agresivní postoj |
Kontroverze | za každou cenu říká pravý opak shodu považuje za nemožnou |