Získej vědomosti XI.

  1. Konfliktní komunikační strategie

Konflikt je často definován jako střetnutí dvou nebo více sil (potřeb, motivů, názorů) na cestě k dosažení určitého cíle. Tento střet narušuje celkovou harmonii komunikačního procesu. Zároveň je však jakousi hybnou silou, která nás může, ale také občas nemusí v komunikaci výrazně posunout dál.
Vzhledem k tomu, že v běžném lidském jednání se konfliktní komunikační strategie vyskytuje velice často, považujeme za nutné vás s tímto typem strategie blíže seznámit.

Konflikt (střet, spor) můžeme rozdělit na dva základní typy – vnitřní (probíhá přímo uvnitř jedince – tedy v nás samotných) a vnější (probíhá mezi dvěma a více lidmi). Pro účely nácviku vhodných reakcí v rámci konfliktní strategie, které si v praktických cvičeních budete moci vyzkoušet, se v této kapitole budeme věnovat druhému zmíněnému typu – tedy konfliktu vnějšímu, který v komunikaci probíhá mezi dvěma a více lidmi.
Jeden z konfliktů, ke kterým mezi účastníky komunikace nejčastěji dochází, je tzv. nedorozumění. Tento střet vzniká nedostatečným předáváním informací od mluvčího k příjemci a naopak. Situace je však v tomto případě rychle řešitelná dodatečným vysvětlením (dodáním potřebné informace).

V případech, kdy účastníci komunikačního procesu zjistí, že již všechny dostupné informace obdrželi a ve svých postojích se pořád zcela liší, je třeba dojít k výsledku, který bude vyhovovat oběma zúčastněným stranám i za cenu částečného ústupku. Takový výsledek řešení konfliktní strategie nazýváme kompromis.

V komunikaci občas nastanou i situace, kdy k řešení sporu nevede ani vysvětlení, ani snaha o kompromis. V tomto případě účastníci začnou využívat i určité prvky agresivní komunikační strategie. Zde však musíme upozornit, že volbu této varianty v žádném případě nedoporučujeme. V kultivované společnosti by se v případě konfliktu měl každý z účastníků komunikace snažit v nejhorším případě dosáhnout kompromisního řešení.


Přehled charakteristických znaků vnější konfliktní komunikační strategie

Kritéria Charakteristické znaky
Zaslepenost účastník nechce poslouchat argumenty druhé strany
zvyšuje napětí v komunikaci
Koncentrace soustředí se na toho, koho považuje za viníka problému
chce viníka zničit, potrestat
vylévá si vztek na nejbližší okolí
Sebeposilování účastník v sobě burcuje agresivní postoj
Kontroverze za každou cenu říká pravý opak
shodu považuje za nemožnou