Zdvořilostní komunikační strategie
Úkol 1
Upravte následující věty tak, aby informace vyzněly pro příjemce
zdvořile.
- Ukaž mi tu knihu. Chci se podívat na fotografie, které jsou
v příloze.
- Ukliď si pokoj. Máš tam hrozný nepořádek.
- Mám hlad. Chci si namazat chleba. Podej mi máslo z lednice.
- Musíme to spolu ještě probrat. Tvoje výkony v poslední době nestojí
za nic. Přemýšlím o tom, že budeš z oddílu muset odejít.
- Půjdeme odpoledne do kina. Stejně nemáš co dělat.
Úkol 2
Najděte v textu slovní obraty, které v dané komunikační situaci
vyjadřují zdvořilost.
- Byl byste tak hodný a mohl mi otevřít dveře? Zapomněla jsem
si klíče.
- Dobrý den, mohla bych vás požádat o podpis? Jste můj
nejoblíbenější zpěvák.
- Promiňte, pane, byl byste tak laskav a udělal krok stranou? Stojíte mi na
vlečce od šatů.
- Nezlobte se, já dnes určitě nepřijdu. Bohužel už mám domluveno něco
jiného.
- Holky, neměly byste dnes večer čas? Mám dva lístky navíc na koncert
Tomáše Kluse.
Úkol 3
Vymyslete dialog na níže zadaná témata s tím, že v komunikaci
užijete zdvořilostní strategii.
- téma: Rozhovor matky s dcerou
situace: Dcera chce, aby ji matka pustila na diskotéku.
- téma: Rozhovor zákazníka s prodavačkou
situace: Zákazník přichází reklamovat
vadné zboží.
- téma: Rozhovor s paní učitelkou
situace: Žák se snaží paní učitelku přemluvit, aby ho
ještě jednou vyvolala a dala mu šanci opravit si špatnou známku
z českého jazyka.