Získej vědomosti IX.

  1. Kooperativní komunikační strategie

Kooperace v komunikačním procesu znamená, že se všichni účastníci snaží společně dosáhnout stanoveného komunikačního cíle prostřednictvím pozitivního přístupu k dané problematice, dodávat dostatečné množství ověřených či fakty podpořených informací tak, aby to druhé straně vyhovovalo, ale zároveň aby nebyla zbytečně zahlcována dlouhým, nic neříkajícím sdělením.

V rámci kooperativní komunikační strategie se tedy komunikátor vyjadřuje stručně, nepopisuje zbytečné detaily, uvádí pravdivé informace a již se nevrací k tématům, která již byla s příjemcem probrána.


Přehled charakteristických znaků kooperativní komunikační strategie

Kritéria Charakteristické znaky
Způsob vyjádření (formulace) srozumitelnost
jasně formulovaná myšlenka
přesnost interpretace
Význam sdělení (relevance) důležitost sdělení v daném okamžiku
vhodnost sdělení vzhledem k okolnostem
schopnost vysvětlit komunikační cíl
Rozsah sdělení (kvantita) podává jen potřebné informace
neopakuje stejné myšlenky
nezabíhá do podrobností
Jakost (kvalita) pravdivé informace
podložená fakta
dodržování stanovených kodexů