Kooperace v komunikačním procesu znamená, že se všichni účastníci snaží společně dosáhnout stanoveného komunikačního cíle prostřednictvím pozitivního přístupu k dané problematice, dodávat dostatečné množství ověřených či fakty podpořených informací tak, aby to druhé straně vyhovovalo, ale zároveň aby nebyla zbytečně zahlcována dlouhým, nic neříkajícím sdělením.
V rámci kooperativní komunikační strategie se tedy komunikátor vyjadřuje stručně, nepopisuje zbytečné detaily, uvádí pravdivé informace a již se nevrací k tématům, která již byla s příjemcem probrána.
Přehled charakteristických znaků kooperativní komunikační strategie
Kritéria | Charakteristické znaky |
---|---|
Způsob vyjádření (formulace) | srozumitelnost jasně formulovaná myšlenka přesnost interpretace |
Význam sdělení (relevance) | důležitost sdělení v daném okamžiku vhodnost sdělení vzhledem k okolnostem schopnost vysvětlit komunikační cíl |
Rozsah sdělení (kvantita) | podává jen potřebné informace neopakuje stejné myšlenky nezabíhá do podrobností |
Jakost (kvalita) | pravdivé informace podložená fakta dodržování stanovených kodexů |