Získej vědomosti XV.


Celkový přehled komunikačních strategií

Typ komunikační strategie Charakteristické znaky
Zdvořilostní respektuje názor druhých
vyjadřuje zdvořilost a vstřícnost
Kooperativní stručné a srozumitelné vyjádření
využívá ověřená fakta
Agresivní útočné jednání
využívá nezdvořilé jazykové prostředky
záměrně se snaží ublížit
Konfliktní dochází ke střetu dvou odlišných názorů
nikdo nechce ustoupit
každý prosazuje jen svůj komunikační cíl
Asertivní otevřené jednání, kde si může každý prezentovat svůj názor
umožňuje, aby i druhá strana měla šanci prosadit svůj zájem
neubližuje sobě ani jiným
vyhýbá se vysvětlování „proč“
Manipulativní neříká, co si opravdu myslí
snaží se ostatní přesvědčit o správnosti své myšlenky za každou cenu
využívá různé intriky
záměrně neposkytuje všechny informace
Reklamní propaguje výrobky, služby a reklamní značky
cílem je zvýšení prodeje výrobku či služby
snaží se účastníky komunikace ovlivnit prostřednictvím mé­dií

Nauč se a nezapomeň!

  1. Komunikační strategie je plán komunikace (verbální i neverbální), který v dané komunikační situaci zvolíme jako nejvhodnější pro dosažení našeho cíle.
  2. Komunikační strategie rozdělujeme na zdvořilostní, kooperativní, agresivní, konfliktní, asertivní, manipulativní a reklamní.
  3. Zdvořilostní komunikační strategie je nekonfliktní, vstřícná a neurážející forma komunikace, která se snaží o vzájemné porozumění obou zúčastněných stran.
  4. Kooperativní komunikační strategie je srozumitelná forma komunikace, při které si obě zúčastněné strany navzájem předávají dostatečné množství ověřených informací tak, aby bylo co nejdříve dosaženo stanoveného cíle.
  5. Agresivní komunikační strategie je nevhodná forma komunikace, která zúčastněným stranám záměrně ubližuje, uráží je a často i omezuje jejich osobní svobodu.
  6. Konfliktní komunikační strategie je forma komunikace, kde dochází ke střetu dvou a více názorů na cestě k dosažení určitého cíle.
  7. Asertivní komunikační strategie je forma komunikace, při které účastníci otevřeně hovoří o svých právech, potřebách a pocitech.
  8. Manipulativní komunikační strategie je nevhodná forma komunikace, při které komunikátor využívá ostatní účastníky komunikačního procesu ve svůj prospěch prostřednictvím předávání upravených či neúplných informací a zároveň využívá jejich slabých povahových stránek tak, aby dosáhl svého cíle bez ohledu na potřeby ostatních.
  9. Reklamní komunikační strategie je forma komunikace, která propaguje výrobky, služby či akce za účelem zvýšení prodeje daného produktu.