Získej vědomosti XII.

  1. Asertivní komunikační strategie

Asertivita je komunikační dovednost, kterou neovládá úplně každý. Většina z nás se tuto komunikační strategii teprve musí v průběhu života naučit používat. Velice totiž záleží na tom, jaký typ osobnosti jsme. Zejména introverti, tedy lidé, kteří jsou spíše uzavřeni do sebe, se v rámci komunikační situace mají často problém prosadit. Hovoříme-li tedy o asertivní komunikační strategii, pak tím máme na mysli přímé jednání či chování, kdy účastník komunikace umí otevřeně hovořit o svých právech, potřebách, pocitech a svoje zájmy umí dobře prezentovat. S asertivními dovednostmi však také úzce souvisí i vědomí, že respektujeme i názory a práva ostatních účastníků komunikačního procesu.


Přehled charakteristických znaků asertivní komunikační strategie

Kritéria Charakteristické znaky
Otevřenost umí vyjádřit svůj názor, pocit
trvá na svých právech
umí pochválit i kritizovat
Respekt uznává postoj i práva druhých
snaží se druhým naslouchat
dává druhým prostor k projevu
umí přijímat kritiku
Jednoznačnost přímé vyjadřování
neodbočuje od tématu
nepoužívá dvojsmysly
nezdůvodňuje, nevysvětluje
Soulad myšlenky, slova a řeč těla jsou v souladu
přirozený projev