Mezilidská komunikace je složitý proces, při kterém dochází
k vzájemné výměně informací.
Informace si lidé vyměňují s určitým cílem. K dosažení tohoto
cíle je třeba informace předat pro danou komunikační situaci vhodným
způsobem a použít takové komunikační prostředky, kterým bude příjemce
dobře rozumět.
Nejčastějším cílem komunikace je získat informace, vyjádřit svůj
postoj a dosáhnout prospěšného výsledku pro komunikátora.
Komunikační strategie je plán komunikace (verbální i neverbální),
který v dané komunikační situaci zvolíme jako nejvhodnější pro
dosažení našeho cíle.
Komunikační strategie rozdělujeme na zdvořilostní, kooperativní,
agresivní, konfliktní, asertivní, manipulativní a reklamní.
Zdvořilostní komunikační strategie je nekonfliktní, vstřícná a
neurážející forma komunikace, která se snaží o vzájemné porozumění
obou zúčastněných stran.
Kooperativní komunikační strategie je srozumitelná forma komunikace,
při které si obě zúčastněné strany navzájem předávají dostatečné
množství ověřených informací tak, aby bylo co nejdříve dosaženo
stanoveného cíle.
Agresivní komunikační strategie je nevhodná forma komunikace, která
zúčastněným stranám záměrně ubližuje, uráží je a často i omezuje
jejich osobní svobodu.
Konfliktní komunikační strategie je forma komunikace, kde dochází ke
střetu dvou a více názorů na cestě k dosažení určitého cíle.
Asertivní komunikační strategie je forma komunikace, při které
účastníci otevřeně hovoří o svých právech, potřebách a
pocitech.
Manipulativní komunikační strategie je nevhodná forma komunikace, při
které komunikátor využívá ostatní účastníky komunikačního procesu ve
svůj prospěch prostřednictvím předávání upravených či neúplných
informací a zároveň využívá jejich slabých povahových stránek tak, aby
dosáhl svého cíle bez ohledu na potřeby ostatních.
Reklamní komunikační strategie je forma komunikace, která propaguje
výrobky, služby či akce za účelem zvýšení prodeje daného produktu.