Pamatuj si!


  1. Mezilidská komunikace je složitý proces, při kterém dochází k vzájemné výměně informací.
  2. Informace si lidé vyměňují s určitým cílem. K dosažení tohoto cíle je třeba informace předat pro danou komunikační situaci vhodným způsobem a použít takové komunikační prostředky, kterým bude příjemce dobře rozumět.
  3. Nejčastějším cílem komunikace je získat informace, vyjádřit svůj postoj a dosáhnout prospěšného výsledku pro komunikátora.
  4. Komunikační strategie je plán komunikace (verbální i neverbální), který v dané komunikační situaci zvolíme jako nejvhodnější pro dosažení našeho cíle.
  5. Komunikační strategie rozdělujeme na zdvořilostní, kooperativní, agresivní, konfliktní, asertivní, manipulativní a reklamní.
  6. Zdvořilostní komunikační strategie je nekonfliktní, vstřícná a neurážející forma komunikace, která se snaží o vzájemné porozumění obou zúčastněných stran.
  7. Kooperativní komunikační strategie je srozumitelná forma komunikace, při které si obě zúčastněné strany navzájem předávají dostatečné množství ověřených informací tak, aby bylo co nejdříve dosaženo stanoveného cíle.
  8. Agresivní komunikační strategie je nevhodná forma komunikace, která zúčastněným stranám záměrně ubližuje, uráží je a často i omezuje jejich osobní svobodu.
  9. Konfliktní komunikační strategie je forma komunikace, kde dochází ke střetu dvou a více názorů na cestě k dosažení určitého cíle.
  10. Asertivní komunikační strategie je forma komunikace, při které účastníci otevřeně hovoří o svých právech, potřebách a pocitech.
  11. Manipulativní komunikační strategie je nevhodná forma komunikace, při které komunikátor využívá ostatní účastníky komunikačního procesu ve svůj prospěch prostřednictvím předávání upravených či neúplných informací a zároveň využívá jejich slabých povahových stránek tak, aby dosáhl svého cíle bez ohledu na potřeby ostatních.
  12. Reklamní komunikační strategie je forma komunikace, která propaguje výrobky, služby či akce za účelem zvýšení prodeje daného produktu.