Získej vědomosti X.

  1. Agresivní komunikační strategie

Agrese by správně v komunikačním procesu neměla mít vůbec žádné místo. Přesto se s ní v životě můžeme setkat, a právě proto se agresivní komunikační strategií musíme zabývat i v této studijní opoře. Zároveň si však dovolujeme upozornit na naprostou nevhodnost jejího používání. Setkáme-li se v životě s agresorem, je vždy lépe se mu raději vyhnout nebo s ním započatou komunikaci okamžitě ukončit. Člověk, který používá agresivní komunikační strategii, se nám totiž téměř vždy snaží buď v afektu, nebo záměrně ublížit, poškodit naše věci nebo jakýmkoliv způsobem omezovat naši svobodu.
Agresivní strategii ve většině případů používají jedinci, kteří na sebe chtějí z různých důvodů upoutat pozornost, jsou více impulzivní a často jednají rychleji, než si stačí uvědomit nebezpečnost svého počínání.
Podle odborníků může podrážděné reakce hraničící s agresivitou vykazovat každý člověk v případě, že se dostane do situace, kdy je unavený, trpí hladem nebo se cítí ohrožen. V tomto případě je pro něj tedy volba agresivní komunikační strategie určitou formou obrany.


Přehled charakteristických znaků agresivní komunikační strategie

Druhy agresivní strategie Charakteristické znaky
Verbální (jazyk, řeč) používání nezdvořilých jazykových prostředků
slovní napadání druhých osob
vytváření nátlaku
bezohlednost v komunikaci
výsměch
Neverbální (řeč těla) fyzický útok
omezování volného pohybu
narušení osobního prostoru
vulgární gesta