Agrese by správně v komunikačním procesu neměla mít vůbec
žádné místo. Přesto se s ní v životě můžeme setkat, a právě proto
se agresivní komunikační strategií musíme zabývat
i v této studijní opoře. Zároveň si však dovolujeme upozornit na
naprostou nevhodnost jejího používání. Setkáme-li se v životě
s agresorem, je vždy lépe se mu raději vyhnout nebo s ním započatou
komunikaci okamžitě ukončit. Člověk, který používá agresivní
komunikační strategii, se nám totiž téměř vždy snaží buď v afektu,
nebo záměrně ublížit, poškodit naše věci nebo jakýmkoliv způsobem
omezovat naši svobodu.
Agresivní strategii ve většině případů používají jedinci, kteří na
sebe chtějí z různých důvodů upoutat pozornost, jsou více impulzivní a
často jednají rychleji, než si stačí uvědomit nebezpečnost svého
počínání.
Podle odborníků může podrážděné reakce hraničící s agresivitou
vykazovat každý člověk v případě, že se dostane do situace, kdy je
unavený, trpí hladem nebo se cítí ohrožen. V tomto případě je pro něj
tedy volba agresivní komunikační strategie určitou formou obrany.
Přehled charakteristických znaků agresivní komunikační strategie
Druhy agresivní strategie | Charakteristické znaky |
---|---|
Verbální (jazyk, řeč) | používání nezdvořilých jazykových prostředků slovní napadání druhých osob vytváření nátlaku bezohlednost v komunikaci výsměch |
Neverbální (řeč těla) | fyzický útok omezování volného pohybu narušení osobního prostoru vulgární gesta |