Teorie a jak na to? III.

Sto + jedna, 20 + 1… 90 + 1

Nejvíc odchylek od spisovné normy vzniká při skloňování základních číslovek složených, některé tvary jsou už dnes kodifikované, jiné ne. Žáky je dobré upozornit, že jako spisovné se dnes už hodnotí tvary v nominativu: sto jedna žáků/žen/měst, kdežto ještě v 60. letech byly přípustné jen tvary: sto jeden žák, sto jedna žena, sto jedno město.

Podobné je to i se složenými číslovkami 20 + 1… 90 + 1: také tvary dvacet jedna až devadesát jedna mužů/žen/oken jsou dnes spisovné. Rozšířily se analogicky z případů, kdy tvarů typu sto jedna/dvacet jedna žákyně kvůli krkolomnosti či paradoxnímu vyznění užít nešlo. Např. ve spojení s výrazy všechen, celý, plný.

Pro přehlednost spisovných tvarů je tu příklad

Výletu se zúčastnilo všech sto jedna žákyň.
(Věta „Výletu se zúčastnila všechna sto jedna/dvacet jedna žákyně.“ zní nesmyslně.)

Na rozdíl od složenin: sto, dvě stě, tři sta… + jedna mají ale číslovky typu 20 + 1… 90 + 1 možnost utvořit více tvarů: kromě podob typu dvacet jedna ještě inverzní tvary: jedna-/jedenadvacet… jedna-/jedenadevadesát.

Poznámka

Tady je ale třeba žáky upozornit, že tyto inverzní tvary mají oproti tvarům typu dvacet jedna ráz neodborného vyjádření, nepoužívají se např. ve vědeckých promluvách. V matematice či fyzice je nutné zachovat sled: tisíce – stovky – desítky – jednotky kvůli přesnosti a nezaměnitelnosti záznamu.

Jestliže v nominativních tvarech typu sto jedna žáků, studentek, kuřat vidíme jednu ustrnulou podobu číslovky „jedna“ (pro všechny rody je to tvar femininní), tak podobné je to i ve vedlejších pádech: ke sto jedna žákům, ve sto jedna oknech, se sto jedna ženami apod. Tendenci k ustrnutí je vidět i u tvaru počítaného předmětu, často se totiž vedle výše zmíněných tvarů vyskytuje počítaný předmět jen v genitivu plurálu: ke sto jedna žáků (místo žákům).


Shrnutí

  1. Žák by mě vědět, že ve skloňování složených číslovek typu sto + 1, 20 + 1… 90 +1 vítězí tvar „jedna“.
  2. Měl by se naučit, že ustrnulý tvar „jedna“ se objevuje i v dalších pádech (a je to spisovné):
    • ke sto jedna žákům (3. p.), ve sto jedna oknech (6. p.), se sto jedna ženami (7. p.) apod.
  3. Měl by vědět, že jednotná (ustrnulá) podoba se objevuje také u tvaru počítaného předmětu, často se totiž vedle výše zmíněných tvarů vyskytuje počítaný předmět jen ve 2. pádu množného čísla: ke sto jedna žáků (místo žákům).