Za povšimnutí stojí kromě samotného skloňování číslovek a
počítaného předmětu i kolísání tvarů slovesa v přísudku, který se
má shodovat s podmětem, jehož součástí je číslovka. Často si mluvčí
či pisatel nevědí rady, když mají v podmětu číslovku ve spojení
s příslovci přibližně, asi, skoro, téměř nebo s předložkami
přes, na či slovním spojením více než. Koncovky
u přísudku pak kolísají mezi -y a-o: Cholerou se
nakazily/-o přes tři tisíce Haiťanů. Ústav pro jazyk
český AV ČR připouští obě koncovky.
Shrnutí
Žák by měl vědět, že dnes převládá zejména v mluveném projevu
tendence skloňovat číslovky co nejméně, tedy jen jejich koncovou
část (nejčastěji desítky a jednotky).
Některé tvary už jsou spisovné a ty najde v jazykových příručkách
(i v internetových nebo na webu Jazykové poradny ÚJČ AV ČR).
Žák by měl vědět, že se ztrácí povědomí o skloňování
číslovek sto, dva/oba, tisící ad. Mluvčí tvoří nesprávné
tvary jako např.: ze čtyř seti lidí,
tisícátý ad.
Měl by vědět, co je to dvojné číslo a skloňovat správně číslovky
dva, oba.
Měl by si pamatovat, že tvary dvoum, oboum i dvěmi, oběmi jsou
špatné!
Měl by umět skloňovat i počítaný předmět:
především euro.
Měl by vědět, že progresivní tvar 2. pádu množného
čísla se objevuje i v jiných pádech: k sedmi tisícům lidí
(vedle lidem). A žák by měl vědět i to, že zde jsou správné a
spisovné obě možnosti.
Žák by měl ovládat správné skloňování dílových číslovek,
hlavně čísla před desetinnou čárkou, ale i desetin, setin a tisícin
(mluvčí je často vynechávají).
Měl by umět i správně napsat složitější číslovkové výrazy,
vědět, kde je hranice mezi slovy (viz 20letý a ne 20-letý či 20ti-letý
apod.).