Teorie a jak na to? X.

Kolísání tvarů sloves v přísudku

Za povšimnutí stojí kromě samotného skloňování číslovek a počítaného předmětu i kolísání tvarů slovesa v přísudku, který se má shodovat s podmětem, jehož součástí je číslovka. Často si mluvčí či pisatel nevědí rady, když mají v podmětu číslovku ve spojení s příslovci přibližně, asi, skoro, téměř nebo s předložkami přes, na či slovním spojením více než. Koncovky u přísudku pak kolísají mezi -y a -o: Cholerou se nakazily/-o přes tři tisíce Haiťanů. Ústav pro jazyk český AV ČR připouští obě koncovky.


Shrnutí

  1. Žák by měl vědět, že dnes převládá zejména v mluveném projevu tendence skloňovat číslovky co nejméně, tedy jen jejich koncovou část (nejčastěji desítky a jednotky).
  2. Některé tvary už jsou spisovné a ty najde v jazykových příručkách (i v internetových nebo na webu Jazykové poradny ÚJČ AV ČR).
  3. Žák by měl vědět, že se ztrácí povědomí o skloňování číslovek sto, dva/oba, tisící ad. Mluvčí tvoří nesprávné tvary jako např.: ze čtyř seti lidí, tisícátý ad.
  4. Měl by vědět, co je to dvojné číslo a skloňovat správně číslovky dva, oba.
  5. Měl by si pamatovat, že tvary dvoum, oboum i dvěmi, oběmi jsou špatné!
  6. Měl by umět skloňovat i počítaný předmět: především euro.
  7. Měl by vědět, že progresivní tvar 2. pádu množného čísla se objevuje i v jiných pádech: k sedmi tisícům lidí (vedle lidem). A žák by měl vědět i to, že zde jsou správné a spisovné obě možnosti.
  8. Žák by měl ovládat správné skloňování dílových číslovek, hlavně čísla před desetinnou čárkou, ale i desetin, setin a tisícin (mluvčí je často vynechávají).
  9. Měl by umět i správně napsat složitější číslovkové výrazy, vědět, kde je hranice mezi slovy (viz 20letý a ne 20-letý či 20ti-letý apod.).