Rekapitulace



  1. Žák by se měl naučit, jak se číslovky skloňují, podle jakých vzorů a že nemají vlastní soubor tvarů.
  2. Měl by si osvojit sémantické dělení číslovek a také základní dělení na určité a neurčité.
  3. Chyby se objevují nejen ve skloňování, ale i ve výslovnosti!!! Pozor na číslovky tvořené číslem 4!!!
  4. Žák by mě vědět, že ve skloňování složených číslovek typu sto + 1, 20 + 1… 90 + 1 vítězí tvar „jedna“.
  5. Měl by se naučit, že ustrnulý tvar „jedna“ se objevuje i v dalších pádech (a je to spisovné): ke sto jedna žákům (3. p.), ve sto jedna oknech (ž. p.), se sto jedna ženami (7. p.) apod.
  6. Měl by vědět, že jednotná (ustrnulá) podoba se objevuje také u tvaru počítaného předmětu, často se totiž vedle výše zmíněných tvarů vyskytuje počítaný předmět jen ve 2. pádu množného čísla: ke sto jedna žáků (místo žákům).
  7. Žák by si měl zapamatovat, že ne tak často používaná řadová číslovka tisící má jediný správný a náležitý tvar pro mužský, ženský i střední rod, se skloňováním podle vzoru jarní.
  8. Žák by měl vědět, že dnes převládá zejména v mluveném projevu tendence skloňovat číslovky co nejméně, tedy jen jejich koncovou část (nejčastěji desítky a jednotky).
  9. Některé tvary už jsou spisovné a ty najde v jazykových příručkách (i v internetových nebo na webu Jazykové poradny ÚJČ AV ČR).
  10. Žák by měl vědět, že se ztrácí povědomí o skloňování číslovek sto, dva/oba, tisící ad. Mluvčí tvoří nesprávné tvary jako např.: ze čtyř seti lidí, tisícátý ad.
  11. Měl by vědět, co je to dvojné číslo a skloňovat správně číslovky dva, oba.
  12. Měl by si pamatovat, že tvary dvoum, oboum i dvěmi, oběmi jsou špatné!!!
  13. Měl by umět skloňovat i počítaný předmět: především euro.
  14. Měl by vědět, že progresivní tvar 2. pádu množného čísla se objevuje i v jiných pádech: k sedmi tisícům lidí (vedle lidem). A žák by měl vědět i to, že zde jsou správné a spisovné obě možnosti.
  15. Žák by měl ovládat správné skloňování dílových číslovek, hlavně čísla před desetinnou čárkou, ale i desetin, setin a tisícin (mluvčí je často vynechávají).
  16. Měl by umět i správně napsat složitější číslovkové výrazy, vědět, kde je hranice mezi slovy (viz 20letý a ne 20-letý či 20ti-letý apod.).