Cvičení I.


Úkol A

Formulace učebního úkolu: Doplňte správný tvar číslovky a jména počítaného předmětu v závorce.

Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný tvar číslovky i počítaného předmětu a použít je v běžné praxi (mluveném i psaném projevu).

příklad: Můj bratr si nerozumí s našimi… (2, bratranec).
řešení: Můj bratr si nerozumí s našimi dvěma bratranci.

  1. Na návštěvu dorazila moje kamarádka se svými… (oba, sourozenec).
  2. O těchto… (2, body) nechtěl starosta vůbec hovořit.
  3. Do konce týdne musíme napsat pojednání o… (oba, téma).
  4. Bez pomoci našich… (2, kamarád) bychom se v té vodě utopili.
  5. Mezi… (oba, muž) se rozhořela nenávist na život a na smrt.
  6. Zloději uřezali vrata ze… (4, bunkr).
  7. Samozřejmě, najdeme ho v názvech (3, město).

Úkol B

Formulace učebního úkolu: Najděte chybný tvar číslovky a opravte jej.

Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit najít chybný tvar číslovky a nahradit ho správným, gramatickým tvarem.

příklad: Paradoxně se potkají dva styly a oboum týmům ty dva styly vyhovují.
řešení: Paradoxně se potkají dva styly a oběma týmům ty dva styly vyhovují.

  1. Flákači by doopravdy měli odejít a těm dvoum třetinám lidí by měl být plat zvýšen.
  2. Stejně jako před dvouma lety odstartuje NHL dvěmi zápasy v Praze.
  3. Vedení města požehnalo podnikatelům ve spolupráci s městem Beihai a obchodní spolupráce mezi oběmi městy může začít.
  4. Přesně před dvěmi lety naplno udeřila hospodářská krize, 7. září roku 2008.

Úkol C

Formulace učebního úkolu: Doplňte správný tvar číslovky a počítaného předmětu v závorce.

Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný tvar číslovky i počítaného předmětu a použít je v běžné praxi (mluveném i psaném projevu).

příklad: Nebýt přilehlé skládky, těžko by si vesnice s… (350, obyvatel) mohla dovolit takovéhle koupaliště.
řešení: Nebýt přilehlé skládky, těžko by si vesnice s třemi sty padesáti/tři sta padesáti obyvateli mohla dovolit takovéhle koupaliště.

  1. K těmto… (1457, koruna) za materiál ale musíte ještě připočíst čtyři stovky za práci.
  2. Bavit se tu budeme pouze o… (769, kilogram, hruška).
  3. Ví někdo, jak sestavit rozpočet se schodkem (356,5 miliarda, koruna)?
  4. Špatné parkování a rychlá jízda nás ve Francii stály kolem… (12 650, euro).

Úkol D

Formulace učebního úkolu: Najděte chybný tvar číslovky/počítaného předmětu a opravte jej.

Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit poznat chybný tvar číslovky i počítaného předmětu, opravit je a použít tyto náležité a spisovné tvary v běžné praxi (mluveném i psaném projevu).

příklad: V této vesnici hrozí šest seti padesáti lidem, že přijdou o střechu nad hlavou.
řešení: V této vesnici hrozí šesti stům padesáti/šest set padesáti lidem, že přijdou o střechu nad hlavou.

  1. Spisovatel a dramatik J. W. Goethe se narodil před více než dvěmi sty šedesáti let.
  2. Policisté u opilého řidiče naměřili v dechu kolem třech a půl promilí alkoholu.
  3. Náš závodník maraton nezvládl, doběhl až tisícátý pátý.
  4. Pokuta se pohybuje od padesáti do pět seti zlotých.

Úkol E

Formulace učebního úkolu: Najděte v následujících větách co nejvíc (hlavně skrytých) číslovek a určete jejich druh.

Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy, případně je možné uspořádat soutěž několika skupin, kdy bude víc žáků hledat ve větě číslovky

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit poznat tvar číslovky, i když není dodržena hranice slova, naučí se luštit slovní rébusy. Také se naučí určovat druhy číslovek podle jejich významu.

příklad: Na začátku školního roku si opětovně opatřil několik obalů na své sešity.
řešení: pět, tři – číslovky základní, několik – číslovka neurčitá, základní, oba – číslovka základní

  1. Buď vám osmažíme topinku, nebo si můžete objednat housku.
  2. Metro jezdí každé tři minuty.
  3. Nemá zbrojní pas, přesto má loveckou pušku.
  4. Každý den mu přijde větrat byt a krmit papouška.

Úkol F

Formulace učebního úkolu: Utvořte z vyznačeného slovního spojení přídavné jméno a správně je napište.

Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy, učitel může také rozdat jednotlivé úkoly do 4 skupin, které najdou řešení a pak se zadání posune vždy k další skupině, až jsou všechny příklady vyřešeny, pak se najednou oznámí výsledky (skupiny lze i obodovat)

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný – gramatický tvar číslovky ve spojení s počítaným předmětem.

příklad: 28 kg, balík
řešení: 18kg balík, 18kilogramový balík, osmnáctikilogra­mový balík

  1. 75 %, podíl
  2. 67 let, člověk
  3. 13 mm, mezera
  4. 8,5 t, nákladní auto

Úkol G

Formulace učebního úkolu: Rozepište správně tvar číslovky i počítaného předmětu v závorce.

Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný – gramatický tvar číslovky a počítaného předmětu.

příklad: Vědci naměřili v roztoku přes… (1,5 %, tato škodlivá bakterie)
řešení: Vědci naměřili v roztoku přes jedno a půl procenta této škodlivé bakterie.

  1. Přes… (½, dítě) s extrémně nízkou porodní váhou se narodí právě s poruchou zraku.
  2. V pražském Klementinu naměřili rekord v hodnotě… (19,8 °C).
  3. Odsouzený podnikatel vlastnil majetek v přepočtu za… (1,4, miliarda, koruna).
  4. Podle dechové zkoušky opilec řídil s… (2,6, promile) alkoholu.