Úkol A
Formulace učebního úkolu: Doplňte správný tvar číslovky a jména počítaného předmětu v závorce.
Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný tvar číslovky i počítaného předmětu a použít je v běžné praxi (mluveném i psaném projevu).
příklad: Můj bratr si nerozumí s našimi… (2,
bratranec).
řešení: Můj bratr si nerozumí s našimi dvěma
bratranci.
Úkol B
Formulace učebního úkolu: Najděte chybný tvar číslovky a opravte jej.
Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit najít chybný tvar číslovky a nahradit ho správným, gramatickým tvarem.
příklad: Paradoxně se potkají dva styly a
oboum týmům ty dva styly vyhovují.
řešení: Paradoxně se potkají dva styly a
oběma týmům ty dva styly vyhovují.
Úkol C
Formulace učebního úkolu: Doplňte správný tvar číslovky a počítaného předmětu v závorce.
Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný tvar číslovky i počítaného předmětu a použít je v běžné praxi (mluveném i psaném projevu).
příklad: Nebýt přilehlé skládky, těžko by si vesnice
s… (350, obyvatel) mohla dovolit takovéhle koupaliště.
řešení: Nebýt přilehlé skládky, těžko by si vesnice
s třemi sty padesáti/tři sta padesáti obyvateli mohla
dovolit takovéhle koupaliště.
Úkol D
Formulace učebního úkolu: Najděte chybný tvar číslovky/počítaného předmětu a opravte jej.
Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit poznat chybný tvar číslovky i počítaného předmětu, opravit je a použít tyto náležité a spisovné tvary v běžné praxi (mluveném i psaném projevu).
příklad: V této vesnici hrozí šest
seti padesáti lidem, že přijdou o střechu nad hlavou.
řešení: V této vesnici hrozí šesti stům
padesáti/šest set padesáti lidem, že přijdou o střechu nad
hlavou.
Úkol E
Formulace učebního úkolu: Najděte v následujících větách co nejvíc (hlavně skrytých) číslovek a určete jejich druh.
Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy, případně je možné uspořádat soutěž několika skupin, kdy bude víc žáků hledat ve větě číslovky
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit poznat tvar číslovky, i když není dodržena hranice slova, naučí se luštit slovní rébusy. Také se naučí určovat druhy číslovek podle jejich významu.
příklad: Na začátku školního roku si
opětovně opatřil několik
obalů na své sešity.
řešení: pět, tři – číslovky základní, několik –
číslovka neurčitá, základní, oba – číslovka základní
Úkol F
Formulace učebního úkolu: Utvořte z vyznačeného slovního spojení přídavné jméno a správně je napište.
Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy, učitel může také rozdat jednotlivé úkoly do 4 skupin, které najdou řešení a pak se zadání posune vždy k další skupině, až jsou všechny příklady vyřešeny, pak se najednou oznámí výsledky (skupiny lze i obodovat)
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný – gramatický tvar číslovky ve spojení s počítaným předmětem.
příklad: 28 kg, balík
řešení: 18kg balík, 18kilogramový balík,
osmnáctikilogramový balík
Úkol G
Formulace učebního úkolu: Rozepište správně tvar číslovky i počítaného předmětu v závorce.
Podmínky plnění: dataprojektor, případně předtištěné pracovní listy
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit utvořit správný – gramatický tvar číslovky a počítaného předmětu.
příklad: Vědci naměřili v roztoku přes… (1,5 %,
tato škodlivá bakterie)
řešení: Vědci naměřili v roztoku přes jedno a
půl procenta této škodlivé bakterie.