Teorie a jak na to? II.

Chyby ve výslovnosti

Předmětem našeho zkoumání budou zejména nejčastěji užívané číslovky základní a řadové, okrajově zmíníme i některé další (např. dílové).

Tady je potřeba žáky upozornit, že ze základních a řadových číslovek dělají v současném mluveném (ale i psaném) projevu nejvíc problémy tzv. složené číslovky. Mluvčí chybují už v pouhé výslovnosti, a to zejména u číslovek, které jsou tvořeny číslem 4.

Pro přehled je dobré ukázat žákům chyby na těchto příkladech

Teď se draží obraz Toyen za sto [štyrycet] tisíc korun.
(redaktor, Televizní noviny, TV Nova, 9. 11. 2010)

V centru města se jich (studentů) sešlo na [čtyrycet] tisíc.
(moderátor, Televizní noviny, TV Nova, 9. 11. 2010)

Správná výslovnost [čtyřicet, čtyři sta] apod. je dnes čím dál vzácnější, a to jen proto, že si uživatelé jazyka usnadňují výslovnost a vyhýbají se problematickému ř a spojení souhlásek č + t.


Shrnutí

  1. Žák by se měl naučit, jak se číslovky skloňují, podle jakých vzorů a že nemají vlastní soubor tvarů.
  2. Měl by si osvojit sémantické dělení číslovek a také základní dělení na určité a neurčité.
  3. Chyby se objevují nejen ve skloňování, ale i ve výslovnosti!!! Pozor na číslovky tvořené číslem 4!!!