Ukázky I.


Velmi často dnes slyšíme z televize i z rádia, konkrétně ze zpráv a publicistických pořadů, špatné tvary číslovek, a to přesto, že by na nás redaktoři i moderátoři měli mluvit spisovně. Chyby jsou slyšet proto, že se u běžných, ale také u profesionálních mluvčích i politiků vytrácí smysl pro správné skloňování číslovek. Je tedy dobré se nad tímto problémem pozastavit, chyby žákům ukázat a pomoci jim je opravit. V tom učiteli pomůžou nejen následující ukázky příkladů, kde se nejvíc chybuje, ale i trpělivé vysvětlení každé chyby v každé číslovce. Následně je dobré žákům pomoci najít správný gramatický tvar tak, aby si tento postup zapamatovali pro následující cvičení a byli schopni samostatně najít správné řešení. Učitel by měl ještě zdůraznit, že žáci by měli k tomu, co slyší například ze zpráv v televizi či rádiu, přistupovat kriticky, že ne vždy z médií zaznívají spisovné a gramatické tvary.


Ukázky, jak se v praxi (zejména v rádiu a televizi) často objevuje chybná výslovnost číslovky čtyři.

Nehoda dvou osobních aut se stala na silnici čtyrycet devět.
(redaktor, Zelená vlna, ČRo 1 – Radiožurnál, 4. 11. 2010)

Teď se draží obraz Toyen za sto štyrycet tisíc korun.
(redaktor, Televizní noviny, TV Nova, 9. 11. 2010)

V centru města se jich (studentů) sešlo na čtyrycet tisíc.
(moderátor, Televizní noviny, TV Nova, 9. 11. 2010)