Chybné skloňování „na druhou“
Na tento dnes velmi častý jev (v televizi i rádiu) je potřeba žáky důrazně upozornit, aby se mohli těmto nebezpečným chybám vyhnout. Je dobré jim vysvětlit a ukázat všechny tvary číslovky sto (samostatně). Pak si učitel spolu s žáky ukáže chybné tvary typu: suma dvou tisíc čtyř seti korun, od padesáti do pět seti zlotých apod.
Poznámka
Jde o jakési skloňování na druhou, protože číslovka sto je zde skloňována podruhé: čtyř set (genitiv pl.) > čtyř seti, kde koncovka -i se objevuje často po předchozím tvaru končícím také na -i: bez šesti seti padesáti i samostatně: bez dvou tisíc čtyř seti korun. Jakoby mluvčí zapomínal na původní tvar „sto“ a tvořil si jakousi spřežku typu: čtyřista – čtyřseti (bez čtyřseti lidí, s dvěma tisíci čtyřseti korunami apod.)
Chybné skloňování dva, oba – dvouch, obouch, dvoum, oboum x dvěmi, oběmi
Značné potíže působí také skloňování základních číslovek dva, oba/dvě, obě, a to nejen ve složitých číslovkových výrazech. Mluvčí chybují skoro ve všech nepřímých pádech, kde se zachovaly staré duálové tvary, zejména se objevují nespisovné podoby dvouch/obouch, dvoum/ oboum: díky dvoum přeběhlíkům. Proti tomu jde snaha po spisovnosti a často pak z médií slyšíme hyperkorektní dvěmi, oběmi: s dvěmi třetinami senátorů. Tento tvar místo původního duálového sem pronikl ze skloňování číslovek tři, čtyři: mezi, s třemi/čtyřmi, a to proto, že koncovku -ma považují mnozí mluvčí za nespisovnou (srov. s klukama, mezi oknama apod.)
Dobré je znovu na tomto místě zopakovat s žáky zvláštní skloňování číslovek dva, oba, poukázat na staré duálové tvary, pro názornost je možné znovu použít tabulku (viz opora pro žáky).